10 March 2014

Kenapa Allah Tak Tolong?



"Weyh, exam addmath ana fail la. Sedih kot! Dah 3 subjek ana fail , lepas ni apa pulak?"

"Rilekla Syafiq, lain kali usahalah lebih sikit, baru tak fail..."

"Masalahnya Imran ana dah usaha dah, enta nak ana buat apa lagi? Stay up sampai tengah malam? Tinggalkan semua game yang ana main 24 hours pegang buku ? Fuyoo! ulat buku ana macam ni!"

"Ana tak cakap pun enta kena tinggalkan semua benda tu, cuma...ana nak tanya kau beberapa soalan boleh tak? Enta solat tak harini?"

"Mestilah! Enta ingat ana tak solat ke? Agak-agakla, ana ada iman lagi, ana tahu tanggungjawab ana as a muslim. aku takdela jahil mana."

"Rilek-rilek, enta kata enta solat, solat awal ke lambat?"

"Imran, enta nak uji tahap keimanan ana ke ni? Ana...ana solat lambatlah jugak, tapi at least ana solat..Ish, penatla usaha hari-hari tapi result tak naik gak! Tu budak cina kat luar tu, pelikla ana dengan dia, die bukannye solat pun.. result gempak gak asal ana yang solat ni tak dapat! Kenapa Allah tak tolong ana ha?"

"Syafiq, sekarang enta nak salahkan Allah la ni?"

"Eh, ana tak cakap pun ana salahkan Allah, ana  just cakap kenapa Allah tak tolong ana padahal ana dah usaha"

"Inilah masalah enta! enta tak jaga hubungan enta dengan Allah... Enta solat tapi lambat, enta belajar tapi adakah enta letak Allah No.1? Enta berusaha tapi adakah enta berusaha, belajar kerana Allah? atau enta belajar sebab exam? Syafiq, ini baru hubungan enta dengan Allah, belum lagi dengan manusia...."

"Imran..ana..ana sentapla, ana menyesal, baru ana ingat ana dah lama tak mengalunkan ayat-ayat Allah, ana suka lambat-lambatkan solat, ana belajar sebab exam,ana takut parent ana marah,ana menyesal!"

"Alhamdulillah nasib baik enta menyesal, enta sedar dari kesilapan enta..Still belum terlambat enta nak ubah diri... Allah Maha Pengampun..Allah takkan pernah kecewakan kita hamba2nya... kita mintalah dari dia.. memang la orang ada persoalkan kenapa kita kena minta? bukan ke Allah tu Maha Mengetahui? betul la Allah Maha Mengetahui... tapi konsep dia tu salah... kita minta pada Allah bukan nak bagi tau Dia apa yang kita nak... kalau kita tak bagi tau pun Allah tahu dah... kita kita takbir, kita qiam, kita rukuk, kita sujud, kita doa untuk mengaku yang kita ni hamba Dia yang lemah, yang hina, yang tak mampu buat apa-apa tanpa izinNya...
So,as a friend, ana nasihatkan enta kita kena perbaharui niat kita balik, duduk sekejap dan muhasabah balik apa yang kita dah buat selama ni.."

"Ish, enta ni macam adakan sesi tazkirah je dengan ana...kan kita ada kat padang ni, tazkirah tu semua kat musolla nanti la.."

"Hah! ni lagi satu konsep enta ni salah ni. Tazkirah tu maksudnya peringatan. So,kat mana-mana je mesti ada peringatan..even enta tengok bumi ni pun..Allah sebenarnya tengah bagi peringatan kat kita..tapi bukan semua antara kita ni yang sedar..masih ramai yang leka dek kemewahan dunia..eceh.."

"Hmm..yela..insyaAllah..ana harap enta tolong la bawak ana sekali dengan enta. Apa orang kata, sama-sama nak ke syurga..hehe..ana bukannya apa..kadang-kadang tu terlampau leka sampaikan terlupa ada Yang Maha Kuasa. Terima kasih la tegur ana ni."


Alhamdulillah ya Allah..Engkau telah permudahkan lisanku supaya sahabatku ni mampu memahami dengan hatinya ya Allah. Ya Allah,kuatkanlah ana dan juga dirinya supaya kami mampu bersama-sama menempuhi dunia ini..sesungguhnya Engkaulah Yang Maha penerima taubat dan Yang Maha memakbulkan doa-doa kami. Amin...

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung