26 July 2014

Di mana kasihku?

Di mana kasihku terhadap Islam?
Di mana kasihku terhadap Allah?
Di mana kasihku terhadap Rasulullah?
Aku sering termenung,
Aku sering menangis,
kenapa aku tidak mempunyai perasaan
untuk berjihad, untuk belajar
agar suatu hari nanti aku dapat tolong Islam?

Kadang-kadang aku cemburu,
Aku cemburu melihat rakyat Palestin
berani menegakkan Islam.
Aku cemburu melihat tentera Bridget Al-Qassam
syahid untuk mempertahankan bumi Palestin.
Aku tidak mampu untuk berjihad di medan perang
Sedangkan aku di sini
hanya hidup aman damai,
Sedangkan aku disini
dapat belajar dengan tenang.
Kenapa aku tidak mempunyai perasaan
untuk belajar bersungguh-sungguh


Mungkin aku terlupa,
Aku silap
jihad bukan sekadar di medan perang
tapi aku juga boleh berjihad menuntut ilmu
Aku juga boleh bantu Islam
Aku juga boleh membuatkan Rasulullah tersenyum melihat umat baginda
bersungguh-sungguh menuntut ilmu
hanya semata-mata kerana Allah
Aku juga boleh tolong Palestin suatu hari nanti.


Ya Rasulullah! Aku merinduimu!
Law kana bainana...
sudah pasti aku tersenyum melihatmu
Tetapi adakah engkau tersenyum melihat kami
yang sibuk mengejar dunia
yang sibuk berfoya-foya?

Ya Allah matikan aku dalam keimanan
timbulkan perasaan cintaku pada Islam
tabahkan hatiku untuk menepuh dugaanMu
Ya Allah bantulah kami untuk tegakkan Islam di muka bumi ini
aku juga ingin merasai manisnya, gembiranya
hidup di zaman kegemilangan Islam...
Bantulah kami...


 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung