6 December 2014

Malaikat Seribu Tangan


Pengisian pendek untuk kali ni,


اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسـلم   


Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda:


Ketika aku diperjalankan pada malam hari untuk mikraj ke langit, aku melihat ada Malaikat yang mempunyai seribu tangan dan setiap tangannya terdapat seribu jari jemari. Ketika dia sedang menghitung setiap titisan hujan yang turun dari langit ke bumi, aku bertanya kepadanya;


"Adakah kamu mengetahui jumlah titisan hujan yang diturunkan dari langit ke bumi sejak Allah SWT menciptakan dunia ini?


Malaikat berkata;
"Ya Rasulullah, demi Allah SWT yang telah mengutuskanmu dengan membawa kebenaran kepada makhluk-Nya, aku bukan sahaja mengetahui setiap titisan hujan yang turun dari langit ke bumi tetapi aku juga mengetahui secara terperinci berapa jumlah titisan hujan di lautan, di daratan, di bangunan, di perkebunan, di daratan yang bergaram, dan di perkuburan."


Rasulullah SAW bersabda kembali;
"Aku sangat kagum akan kemampuan hafalan dan ingatanmu dalam perhitungan."


Malaikat berkata kembali;
"Ya Rasulullah, ketahuilah bahawa ada yang tidak sanggup aku hafal dan mengingatnya melalui perhitungan tangan dan jari jemariku ini."


Rasulullah SAW bertanya lagi;
"Perhitungan apakah itu?"


Malaikat menjawab;
"Aku tidak sanggup menghitung jumlah pahala selawat yang disampaikan oleh sekelompok umat-mu ketika nama-mu disebut di dalam suatu majlis."

au kama qal. (atau seperti yang diperkatakan)


Dalam menempuh mehnah dan tribulasi dunia akhir zaman, terbuka peluang luas untuk kita ummat Nabi Muhammad SAW untuk terus-menerus mencari pahala, untungnya kita.

Tapi sayang kan? Peluang terbuka luas tapi kita selalu tolak mentah-mentah peluang-peluang macam ni. Barangkali tengok drama KPOP atau pergi ke konsert lagi seronok; memang seronok.

seronok dunia,
tapi akhirat?

Sambil-menyambil dengar lagu Maher Zain atau One Direction atau Kattavandi atau Sungha Jung atau Big Bang atau UNIC atau apa-apa je la yang antum dengar, ambil seminit setiap kali dah rasa lama dengar tuh, dan berselawat sebentar, jangan sebarang selawat, hadirkan ruh sekali.

Moga jadi majlis ilmu kecil sebentar gitu,
wallahua'lam.

0 kesannya:

Post a Comment

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung