30 December 2014

Ardul Fuqaha'


"Errr.. Fizi, aku rindu lah."

"Kau rindu apa lagi ni Mail, melamun je manjang."

"Rindu pondok." 

*Fizi tersedak*

"Aku pun." jawab Fizi pendek.



Ada apa dengan tempat ni? Apa best sangat tentang Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha' sampai senior-senior ajak pergi macam nak ajak orang pergi berperang?

Sebab ia memang best lagi mem-best-kan.

dan tak bosan lagi membosankan, malah jauh sungguh dari sifat itu.

Jadi apa sebenarnya menarik kat sini?

Ana yang tak ikut daurah sepenuhnya (yakni dua minggu) pun dapat rasa best-nya.
Malah, rasa menyesal pula. Kenapa? sebab tak ikut daurah seminggu awal.

Ana ni orang biasa-biasa je, menuntut ilmu baru di level rumput, dan ketahuilah level rumput itu sangat dekat dengan tanah (level 0) dan sangat jauh dengan awan (level 100) apatah lagi dengan langit (level 10000). paham tak analogi yang ana bawa ni?

Nak katakan yang orang macam ana ni yang biasa-biasa, yang tak selalu ikut pergi daurah, tak pernah merasa pondok, bila keluar dari daurah, rasa macam terikat dengan majlis ilmu.

Dulu rasa seolah buta, sekarang, baru sedar macam wujud lebih daripada 100 pengajian & daurah kat luar sana, cuma kita tak ambil peluang. sebab kita rasa ilmu dah cukup, dah padat, dah mantap. sedangkan ilmu kita itu sekadar di kertas, bukan di dada. cuma poyo lebih je.

Kisah seminggu di sana, didik kami jadi seorang mujahid.

Kata Al-Fadhil Ustaz Syauqi (seorang muallim di sana), "apa yang antum buat di sini, sama macam apa yang ulama'-ulama' buat, sama macam apa yang para habaib buat, pagi belajau, siang belajau, tengahari belajau, malam belajau."

Belajar dan belajar, tapi ajaibnya, tak pernah rasa letih. Orang yang tak pernah nak mampu duduk dalam majlis berjam-jam tiba-tiba boleh constant duduk bersila 4 jam. Berkat yang Allah nak beri, berkat orang yang berjuang menuntut ilmu.

Kalau nak cerita rutin makan di sini, mungkin anda akan rasa "peghh biar betul" atau "deh selamat aku tak pergi" tapi ini yang mendidik nafsu kami dalam menuntut ilmu, dalam tak rasa mengantuk dalam majlis.

Walaupun makan 3 kali sehari, berlauk ayam mungkin satu atau dua bahagian dan kongsi seramai 5 orang, tapi kenyang itu terasa, sebab apa? sebab dasarnya kesedaran itu ada, dan ingat sentiasa bahawa Allah yang memberi kekenyangan.

Tapi yang paling best, ialah nikmat dalam rasa tak puas menuntut ilmu. Setelah 'graduate' dari Daurah Kubra, ana rasa macam sentiasa dahagakan majlis ilmu. Rasa nak cari dan terus mencari majlis ilmu. Kalau ada kawan ajak tu sangat berlapang dada nak pergi berbanding sebelum-sebelum ni.

Kadang-kadang tersentap dalam hati, "mungkin ini nikmat yang Allah berikan kepada orang-orang alim." malah lagi teringin rasa nak menjadi alim, tiba-tiba terpasang cita-cita nak jadi macam Imam Ghazali, Imam Nawawi dan sebagainya, cita-cita yang nak jadi pensyarah dan sebagainya seolah terpadam sebentar, dek seronok sangat menuntut ilmu.

Sedikit sebanyak perkongsian, wallahua'lam.

2 kesannya:

  1. moga enta menjadi ulama' pada masa akan dtg .

    ReplyDelete
  2. kalau nk join daurah ni, psrtanya x kira umur kn? mksud ana, klu 1family g pun, xde mslh kan? dan,, daurah baitul qurra ni selalu ad pada bulan brpe?

    syukran jaziilan~

    ReplyDelete

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung