Monday, 12 December 2011

Islam Itu Akan Kembali Asing ; Antara Syadid dan Ketegasan~

BismillahirRahmanirRahim~

Terkenang suatu ketika,seorang sahabat mengadu tentang masalahnya,

"Ana tak larat la nak dengar komen orang...Diorang kata ana syadiid"


"Apa yang enta buat??"


"Ana cuma tegur jangan la selalu sangat nyanyi lagu lagha dan jangan la ketawa kuat-kuat sangat, hati mati nanti..Diorang cebik muka lepas tu bila ana keluar dari bilik dengar diorang macam ejek-ejek ana"


"Enta rasa enta syadiid?"

"Ana pun tak tahu la..Kekadang ana rasa jugak yang ana ni tak open minded orangnya..dan ramai orang tak suka ana dengan cara ana macam ni"

"Hmm...Enta rasa enta perlu ubah perangai enta??"

"(mengeluh) huu..Entahlah (--') "

Perbualan kami terhenti di situ sahaja...Penulis pun tidak tahu hendak memberi jawapan.. Terkadang terfikir juga adakah matlamat kita berdakwah sudah betul cuma caranya salah... Atau memang si mad'u jenis keras kepala...Atau ego kedua-duanya menyebabkan timbul prasangka antara da'ie dan mad'u??Penulis membiarkan persoalan itu tergantung antara kami berdua...Sekarang penulis ingin kongsikan jawapan terhadap soalan itu bersama anda :)


APA ITU SYADID?

Secara umumnya kalimah syadid merupakan salah satu daripada kalimah-kalimah arab yang dimelayukan,ianya dapat diertikan sebagai BERSANGATAN..Atau dalam bahasa REMAJA sekarang ni maksudnya 'OVERLAH'...


Apa tindakan yang orang sering tafsirkan anda ni 'SYADIID LA' ??


-Bila anda mula tegur kesalahan yang orang anggap remeh..Contohnya apa??

"Jangan bising,jangan nyanyi lagu lagha,jangan baca KREKO dll.(sebab tak bermanfaat), Jangan tengok bola (sebab pemain pakai seluar pendek,aurat kan tu) dll."

-Bila semasa bersembang anda tegur kawan 'kalau nak sembang lagha kita stop jer la,lebih baek zikir'

-Bila anda tak bercakap dengan yang berlainan jantina (muslimin-muslimat,muslimat-muslimin) dengan anda..Disuruh pun tak mahu kecuali kalau memang betul-betul perlu..

-Bila anda marah sahabat anda yang mencarut/berbahasa kesat di hadapan anda

-Bila anda jalan asyik tunduk aje takut terpandang sahabat yang berlainan jantina

-Bila anda bercakap dengan yang berlainan jantina anda tak tengok langsung muka dia..Tengok depan,tunduk atau pusing ke tepi =='

-Bila anda tak layan langsung sahabat anda yang berlainan jantina yang nak chat/sms dengan anda perkara-perkara yang anda rasa tak penting untuk dia berhubung dengan anda

Itu antara contoh-contoh syadiid mengikut kajian yang dilakukan di sekolah..Di luar sekolah tak senari lagi :)

Jadi apa yang nak buat kalau anda termasuk dalam golongan tu??Atau anda menghukum golongan seperti ini adalah SYADiiD??

SYADIID,MENOLAK PENGHARMONIAN USLUB DAKWAH??


Suatu ketika Imam Hassan Al-Banna di usia remaja,beliau pernah melakukan kesilapan dalam metodologi dakwahnya.Diringkaskan semasa mengaji di Madrasah Darul Ulum,beliau pernah dipanggil oleh Jabatan Pelajaran di mana ketika itu sedang melakukan lawatan di madrasahnya.

Imam Hassan Al-Banna dimarahi kerana berpakaian jubah dan juga serban.Sedang ketika itu, pelajarnya memakai tarbus dan juga berseluar.Beliau tetap bertegas dengan pendiriannya kerana mengamalkan sunnah nabi.Sampai dilihat ketika itu,hampir berkelagi antara mereka keduanya.Kemudian berlaku juga perkara yang sama sewaktu majlis konvokesyen.Akhirnya, beliau akur dengan nasihat pengetua yang merupakan guru yang sangat dihormati pada ketika itu.

SYADIID DALAM IKHTILAT ;


Sabda Rasulullah S.A.W. dalam sebuah hadith : "...Hendaklah engkau berhati-hati dengan dunia dan wanita,maka sesungguhnya fitnah yang pertama datang dari wanita Bani Israel"(Al-Hadith)

Pabila berbicara bab ikhtilat,pasti ramai yang memberi pendapat kita tidak perlu terlalu syadiid mengikut tafsiran masing-masing...Tidak mengapa,lain orang lain persepsinya.. Namun jika dilihat dari sirah nabawiyah,

Ketikamana Rasulullah S.A.W. keluar dengan isterinya Safiyyah di padang pasir yang gelap gelita apabila ada sahabat yang perasan bila Rasulullah berjalan dengan seorang wanita di padang pasir (walaupun mustahil untuk seorang nabi melakukan maksiat),Nabi tetap membuat penjelasan untuk elakkan fitnah itu. Sabda bagina kemudian ;


"Wahai sahabat-sahabatku,boleh jadi pada waktu ini kamu sudah mengagak aku berjalan bersama isteriku walaupun kamu tidak nampak.Boleh jadi juga syaitan membolak-balikkan hati kamu agar kamu buruk sangka ke atas aku..Maka ketahuilah bahawa bersama aku adalah isteriku Safiyyah"


KONKLUSINYA


Dalam berdakwah,uslub perlu digunakan secara bijaksana...Keindahan Islam itu lebih terkesan apabila ditunjukkan dengan akhlak dan tindakan,berbanding dengan pakaian...Kerna Islam bukan hanya pada serban dan jubah sahaja..Tetapi lebih mementingkan nilai murni dan budi bahasa sesama manusia..


Jangan kerna sikap kita yang mempertahankan pakaian sunnah menyebabkan sunnah yang lebih besar iaitu BERBUDI BAHASA DAN BERTOLERANSI sesama manusia kita tinggalkan..Impaknya orang akan menjauhi Islam dan menganggap Islam adalah agama yang susah dan menyeksa penganutnya...


'Ibrah daripada kisah Imam Hassan Al-Banna membuatkan beliau memahami bahawa Islam bukan hanya terzahir pada perbuatan tetapi lebih kepada perlakuan..Dan al-hasil beliau menjadi tokoh dakwah yang hebat apabila beliau sendiri pergi ke warung-warung makan untuk berdakwah..


Dalam bab ikhtilat pula perlulah fleksibel dan bijak menggunakan 'kesyadiidan' anda..Kerna memang tidak dapat dinafikan dalam dunia sekarang fitnah lelaki dan perempuan terbuka luas.. Contohnya [boleh saja anda difitnah anda bercouple dengan anak pengetua sekolah anda, sedangkan anda cuma chat dengan dia di facebook]..Maka perlulah kita bijak mengaplikasikan komunikasi kita dengan yang bukan mahram ...


Apabila perlu melakukan tugasan dengan yang bukan mahram maka bertindak secara profesional...Jangan sampai anda tak mahu berjumpa dengannya atau tidak mahu bercakap atau semasa bercakap anda tidak hiraukan responnya (contohnya anda buat macam dia 'tak wujud').. Tidak perlu begitu...Cukuplah anda bertindak seperti dia rakan sekerja anda...Buat tugasan biar bersama-sama...Tetapi jangan pula anda mengambil kesempatan itu untuk selalu bersama dengannya sehingga timbul fitnah pula...


Dalam bab pergaulan harian pula cukuplah anda berjumpa dengan yang bukan mahram atas dasar perkara-perkara yang perlu dan penting sahaja..Cuba sedaya-upaya elakkan fitnah terhadap diri anda dan dia...Suka ke kalau difitnah anda couple???Padahal niat suci murni anda cuma nak sampaikan sedikit maklumat kepadanya,tapi tindakan anda yang tergedik-gedik membuatkan orang lain berpersepsi begitu...Matlamat menjaga pergaulan supaya tidak terjadilah fitnah seperti couple,berdua-duaan,khalwat,buat maksiat dan sebagainya...

Yang penting,biarlah apa yang orang kata,anda perlu yakin yang setiap orang tidak terlepas daripada kejahatan lidah manusia...Tegas menyatakan pendirian anda melalui tindakan,namun jangan pula cara dakwah anda menyebabkan fitnah terhadap diri anda dan agama pula...


Syadiid biar bertempat,bezakan situasi anda antara realiti dan fantasi,jangan kerana syadiid menyebabkan ia menyusahkan anda melakukan gerak kerja... Dan ingat, setiap yang berada di jalan dakwah itu penuh cabaran dan tribulasinya,maka jangan sesekali beputus asa...


"بداء الإسلام غريبا فسيعود غريبا كما بداء فطوبى للغرباء"



"Islam itu bermula secara asing,dan akan kembali dalam keadaan yang asing (dipandang pelik dan tidak lagi diamalkan sepenuhnya) .maka beruntunglah orang-orang yang asing"




Wallahu'alam~


RUJUKAN : Blog FullTimeMuslim




Reactions:

0 kesannya:

Post a Comment

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung