Sunday, 7 July 2013

Page Badar Kisas


Badar Kisas kini mempunyai page dalam Facebook .
Mudah-mudahan akan lebih bermanfaat dan Insha Allah , sama-sama kita tegakkan Islam ^^








Sunday, 30 June 2013

Untuk Adik-adik NKI SBP 2013

Kerinduan pada Nadwah masih tidak dapat dilupakan di KISAS ..
memandangkan dalam beberapa jam lagi , video nadwah akan siap dipuload jadi ,
dengan kesempatan yg ada ini ingin di share satu kalam
satu kalam yang bagi kami istimewa , untuk adik-adik bekas NKI SBP 2013 , harap dapat dijadikan pemangkin semangat pada antum :)

... Dengan ruang sedikit yang kami ada , pertamanya , kami memohon maaf andai ada kekurangan dan kami pasti kekurangan itu ada sepanjang antum mengikuti NKI di Kisas ini . Kami juga memohon sejuta kemaafan andai masa yang ada terlalu terhad untuk kita mengenali sesama sendiri . Juga mewakili sekalian fasilitator , kami juga memohon maaf andai pengisian dan modul serta komitmen yang kami bagi tidak seperti apa yang antum harapkan . Maaf andai cara pendekatan kami kurang menyeronokkan dan cara penyampaian kami kurang berkesan . Mungkin kerana banyaknya dosa kami yang membuatkan terhijabnya rahmat Allah pada kami ...

Di sini suatu taujih yang ingin kami sampaikan pada antum . Ianya adalah suara dan isi hati kami yang tidak kesampaian untuk diluahkan dan diharapkan ianya memadai dengan meluahkannya di ruang sempit di dalam blog yang serba kekurangan ini ..

Kami istilahkan 'antum' dalam post ini yang merujuk pada kamu semua

Hayatilah Saudara-ku

Antum adalah pejuang agama Allah . Sedar tidak sedar , Allah lah yang memilih antum untuk menjadi peserta untuk NKI kali ini . Allah tidak memilih orang lain tetapi antum . kerana Allah tahu , antum lah orang yang selayaknya dan paling sesuai untuk diberikan taqlifan (tanggungjawab) ini .

Allah berfirman dalam Al-Quran , Surah Ali-Imran ayat 104 dan 110:







dan



kedua-dua ayat ini mengatakan yang antum adalah sebaik-baik ummat daripada setiap ummat sebelum antum . Syaratnya , antum mengerjakan amar makruf dan nahi mungkar . tatkala bermulanya langkah antum keluar dari NKI ini , maka antumlah yang akan menjadi sebaik-baik ummat yang ditujukan oleh Allah S.W.T. Antum akan terus berjuang dan berdiri teguh walaupun selepas di maki dan di hina mahupun di caci seteruk-teruknya kerana antum lah pejuang Islam .

Mengharapkan pada 'Helang'


Pernah tengok perkataan ini di COE (Dewan terbuka Kisas) ?

Justeru , kami sangat mengharapkan antum keluar daripada NKI sebagai seekor helang . Helang yang gagah perkasa . helang yang penuh dengan osemness nya . helang yang percaya dan yakin akan pendiriannya mempertahankan agama Allah dan Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah . Helang yang percaya akan janji Allah yang akan membantunya dan mengukuhkan kedudukannya sebagai seorang pedakwah . Kami sangat mengharapkan pipit kecil yang masuk dan berkursus di Kolej Islam ini keluar sebagai seekor helang yang akan teguh dengan pendiriannya sebagai da'ie ilallah (pendakwah kerana Allah) walaupun seluruh dunia memusuhinya .

Kami tahu dan Kami pasti , insan yang menyertai nadwah ini akan terus memperjuangkan Islam umumnya kepada dunia dan khususnya kepada sekolah masing-masing dan kami sangat yakin , antum akan berjaya memurnikan sekolah antum dengan kehebatan seekor helang yang keluar daripada Kolej Islam Sultan Alam Shah .


Segala ilmu di bumi ini , jangan antum sia-siakan ~

"Ingat wehdah kita sebelum kita bersurai , jangan takut dan jangan bersedih , Allah bersama kita !!!"

Dia lah 'Uswah' terbaik kita !

Jika antum rasa down dan ingin berputus asa dan berpaling daripada jalan perjuangan , ingatlah kembali sirah Rasulullah . letakkan diri antum pada diri baginda Nabi S.A.W. , bagaimana kuatnya tentangan dan cabaran yang dihadapi baginda nabi tatkala hanya beliaulah seorang yang berakidahkan akidah Islam . Baginda baginda boleh bangkit dan hadapi cabaran itu dengan penuh bergaya sehingga akhirnya Islam itu tersebar ke seluruh pelusuk dunia ? adakah cabaran yang antum hadapi sekuat dan sebesar Nabi S.A.W.

Seandainya antum berasa getir dan payah berada di dalam jalan dakwah tatkala mereka yang antum dakwahkan (mad'u) mempedulikan nasihat antum . Maka kenanglah dan renungkanlah suatu potongan ayat daripada surah At-Taubah , ayat 41:


Maksudnya : "Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu)."

Sungguh , sudah Allah nukilkan bahawa jalan dakwah itu akan sentiasa dijanjikan dengan kesusahan dan ianya adalah suatu jalan yang pahit ... tetapi , kenapa perlu bersusah-susah untuk kita berdakwah ? ini kerana , dakwah itu jalannya sangat sakit dan dipenuhi sekalian mehnah dan tribulasi tetapi , akhir jalannya adalah syurga yang sangat manis yang kekal di dalamnya mereka yang bertaqwa kepada Allah .



Fikir-fikirkanlah ,

jikalau antum ingin menyerah diri dan berundur diri dari jalan ini ...

apakah ada lagi orang lain yang akan memikul kerja mulia Rasulullah dan para nabi-nabi lain ini di sekolah antum kalau bukan antum orangnya ?

Akhir kalam ,

kami tidak mampu memberikan apa-apa yang lebih besar kepada antum kecuali sedikit pesanan yang kami tinggalkan ini .. harapan kami , kami mengharapkan pertemuan dan perpisahan kita di NKI ini merupakan suatu rahmat dan ketentuan Allah yang mudah-mudahan juga aturan Allah untuk memudahkan taqlifan kita bersama . Sejujurnya , kami sangat menyayangi antum sebagai mana kami menyayangi diri kami sendiri dan kami mengharapkan hubungan ukhwah islamiyyah yang terjalin dalam masa singkat ini dirahmati dan diberkati Allahu Jalla Wa Ala .

Sedikit nasihat kami tinggalkan ,

tambahlah ilmu di dada antum .

ianya adalah persediaan terbaik untuk antum sebelum melangkah menjadi peneraju badan dakwah sekolah antum tahun hadapan .

Sekiranya punyai masalah , jangan selesaikannya seorang diri tetapi berjemaahlah .

selesaikannya dalam syura antara antum dan cuba elakkan keputusannya daripada mengikut nafsu .

Aplikasikan segala yang dipelajari terutama di NKI ni .

Sudah tidak lama masa yang antum ada untuk mengganti tugasan kami .

dan ingatlah , yang memilih antum dengan jawatan itu bukan kami tetapi ianya adalah pilihan daripada Allah . Kami mengharapkan doa antum agar Allah memberkati usaha kami dan kami juga mendoakan Allah merahmati dan mempermudahkan urusan antum .

Moga kita bertemu di suatu masa lain ,

tidak di dunia , di syurga , insha Allah :')

Uhibbukum Fillah

Thursday, 27 June 2013

Laporan Nadwah Kepemimpinan Islam Sekolah Berasrama Penuh 2013

بسم الله الرحمن الرحيم

Credit to: Shawl Inc. Studio :https://www.facebook.com/ShawlStudio

Alhamdulillah, segala puji bagi Allahu Jalla Wa Ala ,
Tuhan yang berhak menerima segala pujian dan kepada Dialah kembalinya segala pujian .
Salam dan selawat pembuka bicara kepada junjungan mulia , Muhammad S.A.W. serta kepada sekalian ahli keluarganya , sahabatnya dan seterusnya kepada mereka yang mengikutinya dan meneruskan legasi rantaian dakwah dan tarbiyyah dalam mendidik ummah dan akhirnya tersemat Islam sebagai suatu cara hidup dan personaliti yang unik  dan berjaya membentuk akidah yang tertunjang kuat dalam hati dan sanubari kita . Insha Allah !

Alhamdulillah , Nadwah Kepemimpinan Islam peringkat Sekolah Berasrama Penuh kali ke -33 telah berjaya dijalankan secara rasminya oleh semua peserta daripada lebih dari 60 buah SBP seluruh Malaysia. Nadwah Kepemimpinan Islam yang lebih manis dikenali sebagai NKI ini telah berjaya diadakan dan diselenggara oleh pihak Kolej Islam Sultan Alam Shah dengan kerjasama Badan Dakwah Dan Rohani KISAS . Ribuan terima kasih dan penghargaan diucapkan kepada semua ahli jawatankuasa , urusetia dan fasilitator-fasilitator yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan program NKI empat hari dan tiga malam ini. Mudah-mudahan segala usaha dan pengorbanan yang dilakukan diberkati oleh Allah S.W.T.


Nadwah ini merupakan acara tahunan bagi SBP dan bertemakan 'Sirih Pulang ke Gagang' , setelah hampir sepuluh tahun , akhirnya nadwah untuk kali yang ke-33 nya berjaya diadakan di Kolej Islam Sultan Alam Shah dan nadwah tahun ini diisi dengan pelbagai aktiviti menarik antaranya Praktikal Solat Khauf ,

Credit to: Shawl Inc. Studio :https://www.facebook.com/ShawlStudio

Praktikal Halal-Food (Sembelihan), Survival , Forum Spontan, Dakwah di I-City


 dan lain-lain aktiviti. Tujuan aktiviti-aktiviti ini adalah untuk menyediakan para peserta Nadwah Kepemimpinan Islam (NKI) untuk bersedia fizikal dan mental untuk menghadapi realiti medan dakwah yang akan mereka tempuhi sebagai para pemimpin untuk badan dakwah sekolah masing-masing. Mudah-mudahan usaha yang sedikit dan pendedahan yang diberikan sedikit sebanyak memberikan bantuan dan persiapan pada da'ie-da'ie muda ini untuk bersedia dan turun ke medan dakwah sebagai seorang yang bersedia sepenuhnya.

Berikut merupakan page NKI SBP untuk urusan NKI yang masih tertangguh :

NKI SBP 2013

Video NKI :


Disediakan oleh : Kopiah Media Studio

Gambar-gambar Nadwah boleh dilihat di sini

Insha Allah .

Yang melaporkan :
BITAN

Thursday, 6 June 2013

Penghantaran Karya At-Taufiq edisi 2013/1434H



Subhanallah ,
Kepada semua Muslimin dan Muslimat Kolej Islam Sultan Alam Shah ,
yang mempunyai masa dan kelapangan ,
yang ingin menghantar karya untuk diterbitkan di dalam Majalah tahunan Badar iaitu Majalah At-Taufiq ,
anda bolehlah memulakan karya anda dan menghantarnya kepada


untuk muslimin : Ismail Isman (502) atau Syafiq Kamal Azam (509)
untuk muslimat : Badariah Khalid (510) atau Nur Sabrina Jamari (512)

karya berbentuk cerita pendek , komik , sajak , syair , dan artikel-artikel Islamik boleh dihantar dalam bentuk softcopy (dalam perisian seperti Cloud dll) atau dalam hardcopy iaitu dalam bentuk kertas .
*adalah lebih memudahkan dalam bentuk softcopy

Karya boleh terus dihantar kepada Biro Penerbitan BADAR atau boleh dihantar pada hari pertama atau selewat-lewatnya minggu pertama persekolahan .

Jazakumullahu khairan kathira ,
Sumbangan antum tampak kecil luarannya ,
tetapi percayalah , walaupun setitis peluhmu berdakwah memperjuangkan agama Allah , nescaya syurga yang mengalir sungai di bawahnya , yang kita hidup selamanya menanti kalian ...

Syukran daripada kami BADAR Kisas SBT !
------------------------------------------------------------------------------------------------
*untuk pengetahuan , majalah ini akan disiapkan dan akan di jual pada hari Nadwah Kepimpinan Islam Sekolah Berasrama Penuh 2013 nanti . Selain majalah , pihak BADAR juga akan menjual Button 6 Unique in Kisas dan Poster Ulama . Nantikan ~

Thursday, 30 May 2013

Filem-Filem terbitan Kisas Batch 58

بسم الله الرحمن الرحيم

Sekadar selingan , video-video yang diterbitkan Batch 58 Kisas 2013 :) :

Video Hari Guru 2013




Video MJK (Minggu Jalinan Kasih T4)




Laporan Nadwah Kepimpinan Kisas 2013

Malam Mahabbah Rasulillah 2013

بسم الله الرحمن الرحيم



Pada 2 Mac yang lalu , pihak Badan Dakwah dan Rohani telah mengadakan Malam Mahabbah Rasulillah yang sebenarnya merupakan acara Malam Mahabbah atau Mahabbah yang di katakan antara aktiviti berwajib BADAR Kisas .

Untuk tahun 2013 , inilah kali pertama aktiviti ini dijalankan dan ianya di kendalikan di bawah Exco Biro Kesenian iaitu Saudara Mustaqiim Shahrizal dengan kerjasama Soutul Mujahideen iaitu pasukan nasyid Kisas SBT .

Seawal sebelum maghrib , pelajar Kolej Islam Sultan Alam Shah terutama tingkatan empat , Batch 59 telah di arahkan turun ke Musolla Saidina Ali dengan berpakaian putih , berserban (sekiranya ada) dan memakai syal (sekiranya ada)

Selesai solat maghrib secara berjemaah , Beberapa buah video ditayangkan kepada para pelajar Kisas , Video seperti 'Kemuncak Cinta Rasulullah oleh TG Haji Musa' dan video yang berkaitan yang menceritakan gambaran Akhlak dan peribadi Rasulullah S.A.W sebagai qudwah dan uswah yang sempurna yang boleh diteladani ummat manusia masa kini .

Usai tayangan video , majlis diteruskan dengan bacaan Qasidah secara berjemaah yang dipimpin oleh saudara Ismail Isman iaitu Exco Penerbitan Dan Mutimedia bersama SMJ (Soutul Mujahideen),
Sesungguhnya qasidah di Kisas merupakan perkara yang paling dinanti-nanti dan ditunggu-tunggu para pelajar Kolej Islam . Para pelajar khusyuk melahirkan dan menzahirkan cinta mereka pada Sayyiduna Rasulullah ..

2 Qasidah baru diperkenalkan , iaitu Qasidah 'Ya Habibi' yang masyhur dan di popularkan oleh Habib Syech dan Qasidah 'Ya Sayyidi'

Selain itu , juga diperkenalkan Lagu Tema Badar 2013 yang merupakan lagu rasmi Badar untuk Batch 59 Kisas SBT .




Berikut adalah antara suasana qasidah di malam Mahabbah Rasulillah 2013 :



Alhamdulillah , malam ini berjalan dengan lancar dan jayanya dengan izin Allah . Sesungguhnya , malam ini merupakan penyaksian dan bukti ukhwah kami dan ia juga menjadi saksi yang kami semua sangat cinta akan Rasulullah S.A.W.

PERINGATAN: "Selawat pada Rasulullah bukanlah terhad pada masa-masa dan tarikh-tarikh tertentu , tetapi , ianya adalah amalan yang boleh dilakukan pada bila-bila masa dan keadaan"


-BITAN MUSLIMIN- 



Sunday, 31 March 2013

1st APRIL - APRIL FOOL

Bismillah.
Alhamdulillah, usai sudah cuti untuk semester pertama. Habis cuti sem pertama, masuk bulan 4.
Oh, Muslim! Hati- hati di situ. Tarikh 1 April. Ya, tarikh mendukacitakan.

Sambutan April Fool kini sudah menjadi 'trend' dalam diri segenap manusia. Someone yang memegang title 'Muslim' pun tak mustahil untuk sambut hari mendukacitakan ni. Allah *tarik nafas dalam dalam*
Kalau waktu dulu mungkin April Fool ni kat kawasan bandar je, but now dah menular ke seluruh pelusuk perkampungan sekalipun. Daripada yang kecil sampailah ke besar, tarikh 1 April merupakan hari yang melucukan bagi mereka. Mungkin. 
Sebab apa? Hari nilah waktu mereka bergelak ketawa mengenakan sahabat mereka. At first memang sahabat mereka rasa terkena and marah, but at last mereka akan sama-sama ketawa. Lucu barangkali.
Ikhwan akhowat sekalian, actually do you know apa itu APRIL FOOL?
If tak tahu, jom kita sama sama tahu! :)

April Fool @ The April Fool's day bermula daripada satu episod sejarah yang tragis. Ya, tragis. Peristiwa menyedihkan ini menimpa kaum Muslimin di Sepanyol pada 1847 M betepatan dengan 892 H.

Sejak Sepanyol dibebaskan oleh Islam pada abad ke-8 M oleh Amirul Jihad, Thariq bin Ziyad, Sepanyol beransur-ansur tumbuh menjadi negeri yang makmur. Tentera-tentera Islam bukan hanya berhenti di Sepanyol, malah terus-menerus melakukan pembebasan di kawasan-kawasan dalam Perancis. Perancis Selatan dengan sangat mudah dibebaskan. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours dan kawasan-kawasan yang lain telah dibebaskan oleh Islam. Walaupun tentera Islam kuat, pasukan Islam masih memberi peluang kepada suku Goth dan Navaro di daerah yang berada di sebelah barat di kawasan pergunungan. Islam telah memberikan kemakmuran di Sepanyol.

Oleh kerana sikap para penguasa Islam yang begitu baik dan rendah hati, ramai orang-orang Sepanyol yang kemudiannya dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. Umat Islam Sepanyol bukan sahaja beragama Islam, namun bersungguh-sungguh mempraktikkan kehidupan secara Islami. Bukan sekadar membaca Al-Qur'an, namun bertingkah-laku berdasarkan Al-Qur'an. Mereka sentiasa mengatakan ‘tidak’ untuk arak, pergaulan bebas dan semua perkara yang dilarang oleh Islam. Keadaan yang harmoni ini berlangsung selama hampir 6 abad. Subhanallah, ini sungguh ohsem! :)

Selama itu juga, pihak kafir yang masih berada di sekeliling Sepanyol tanpa kenal penat lelah terus berusaha untuk menghancurkan Islam dalam Sepanyol. Namun, mereka sentiasa menemui kegagalan. Maka dihantarlah sejumlah mata-mata untuk memerhati kelemahan umat Islam di Sepanyol.
Akhirnya mereka menemui cara untuk menakluk Islam, iaitu dengan melemahkan iman mereka melalui serangan pemikiran dan budaya. Maka dalam diam mereka mula menyeludup masuk minuman keras dan rokok secara percuma ke dalam wilayah Sepanyol. Muzik-muzik dipersembahkan bagi melalaikan para pemuda Islam Sepanyol agar lebih suka menyanyi dan menari daripada membaca Al Qur'an. Mereka juga mengirim beberapa ulama’ palsu untuk meniupkan idea perpecahan ke dalam tubuh umat Islam di Sepanyol. Lama-kelamaan usaha ini membuahkan hasil. Nampak tak di situ permainan mereka? Huhh! 

Akhirnya Sepanyol jatuh dan dikuasai tentera salib. Serangan tentera salib dilakukan dengan kejam tanpa
mengenal perikemanusiaan. Bukan hanya tentera-tentera Islam yang dibunuh, malah termasuk masyarakat awam, wanita-wanita, anak-anak kecil dan orang-orang tua. Satu demi satu daerah di Sepanyol ditakluk oleh tentera salib.
Granada adalah daerah terakhir yang ditakluk. Penduduk Islam di Sepanyol ( yang juga dikenali sebagai orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera salib terus menerus mengejar mereka. Apabila jalan-jalan dalam keadaan sunyi sepi, yang tinggal hanyalah sisa-sisa ribuan mayat yang bergelimpangan yang bermandikan darah. Tentera salib mengetahui bahawa masih ramai umat Islam di Granada yang masih bersembunyi dalam rumah masing-masing. Dengan lantang tentera-tentera salib meneriakkan pengumuman bahawa umat Islam di Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman dan dibenarkan untuk berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka.
Orang-orang Islam pada mulanya masih curiga dengan tawaran tersebut. Beberapa orang Muslim diizinkan untuk melihat sendiri kapal-kapal layar yang sudah disiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat terdapat kapal yang sudah disediakan untuk mereka, mereka pun segera bersiap untuk meninggalkan Granada dan berlayar meninggalkan Sepanyol.

Gambar sekadar hiasan
Keesokan harinya, ribuan penduduk Islam Granada keluar dari rumah-rumah mereka dengan membawa seluruh barang-barang keperluan, berjalan beriringan menuju ke pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai pasukan salib memilih untuk bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumah mereka. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan pantas tentara salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan para penghuninya. Api dilihat menjulang-julang ke angkasa setelah mereka membakar rumah-rumah tersebut bersama-sama dengan orang-orang Islam yang masih bertahan bersembunyi di dalamnya.
Ribuan umat Islam yang lain terkandas di pelabuhan dan hanya mampu tergamam apabila melihat tentera salib membakar pula kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka untuk keluar dari Sepanyol. Kapal-kapal tersebut dengan cepat tenggelam ke dalam lautan. Ribuan umat Islam tidak dapat melakukan apa-apa kerana tidak mempunyai sebarang senjata. Mereka juga kebanyakannya terdiri daripada perempuan-perempuan dan anak-anak mereka yang masih kecil. Tentara salib telah mengepung mereka dengan pedang yang terhunus.
Dengan satu teriakan arahan dari pemimpin mereka, ribuan tentera salib segera membunuh umat Islam Sepanyol tanpa rasa belas kasihan. Jeritan, tangisan dan takbir memecah suasana. Seluruh kaum Muslimin Sepanyol di pelabuhan tersebut habis dibunuh dengan kejam. Mayat bergelimpangan di merata-rata tempat. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitaman. Masha Allah, kejam sungguh mereka!
Tragedi ini bertepatan pada tanggal 1 April. Inilah yang kemudiannya diperingati oleh dunia Kristian apabila tibanya 1 April sebagai April Fool (The April's Fool Day). 
Pada tanggal 1 April, orang-orang dibolehkan untuk menipu dan berbohong terhadap orang lain. Bagi umat Kristian, April Fool merupakan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol oleh tentera salib melalui cara-cara penipuan. Oleh sebab itulah mereka merayakan April Fool dengan cara membolehkan penipuan dan pembohongan walaupun diselaputi dengan alasan sekadar sebagai hiburan atau gurauan semata-mata.
Jadi, sama-samalah kita ambil 'ibrah daripada persitiwa memilukan ini.
Adakah kita perlu untuk sambut April Fool? Meraikan ulang tahun pembunuhan kejam saudara seagama di Granada, Sepanyol pada 5 abad yang silam? Say no for APRIL FOOL! :)
Oh, sebelum terlupa! *almaklum manusia*. 
# Ya muqollibal qulub, sabbit qulubana 'aladinik 
Maksud : "Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, Engkau tetapkanlah hati kami pada agamaMu"
Semoga kita terus terpelihara dalam peliharaanNya. Bersama menggapai Mardhatillah! :')
Biizdnillah :) Allahu 'Alam.




Friday, 15 February 2013

Ikhtilat , Muhasabah Mutiara Berharga Waqafan


بسم الله الرحمن الرحيم


Sekadar renungan buat kita , pelajar Kolej Islam yang mengamalkan gaya hidup Islam ..
Ini adalah apa yang ditulis oleh Alkis (Alumni Kisas) beberapa tahun yang silam ..
Mungkin yang kabur akan lebih jelas dengan huraian mereka ,



"ikhtilat? what's that?
ikhtilat itu pergaulan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi..dan ia perlu dijaga.
owh, kalao tak jaga?
itu yang jadi kes 'coupleee' , 'teman tapi mesra', 'bestboyf' ,'kawan lelaki' and all lah..
lah,, xboleh ke sume tu?
of course lah tak boleh.. sbb, Allah ade berfirman "Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk. " [al-isra':32].. Allah guna perkataan mendekati bukannya membuat zina sbb Allah tahu kita mmg susah nak kawal nafsu kita.. once da jumpa, mesti ade ter-pegang, once da touch-go-jerla..faham?
owh,, baru faham.. habes tuh mcm mne kalau..... kita nak berhubungan ngun diorg (muslimin@lelaki)?
kita nih hanya dibenarkan berkomunikasi dgn mereka atas 3 perkara iaitu ; pendidikan, perubatan, perniagaan.. itupun, niat still tak halalkan cara..kalau mmg dah terdesak sgt time tu baru boleh... dan still lagi ade syarat-syaratnya. ;1. jaga pandangan, sbbnye kita pun tahu dari mata jatuh bergolek-golek ke hati.2. jaga suara, jgnlah gunakan suara yang ayu yang tangkap lentok kalau dengar. bkn bermakna kena tukar suara jdi suara lelaki tapi, cukup sekadar tegaskan suara ikut nada yg seuai.3.jaga body language, cuba utk kawal body language kita kerna dikhuatiri mereka akan salah tafsir bahasa tubuh kita..4.jaga jarak.
owh, maknanye tak bolehlah nak gosip2 or borak dgn budak lelaki?
yes,, exactly mmg tak boleh sbbnya we don't know whats gonna happen next. who knows kita tak dapat kwl diri kita n ter-ber-tepuk tampar pulak dgn die.. or maybe, dia ter-suka kat kita bila tgk reaksi kita.. byk kemungkinan yang ada.
mcm mane kalau saya yg tgh couple nih? tapi, kitorg couple islamik perh.. gune ana-anta.. die selalu kejutkan saya qiam dan selalu ade slot tazkirah bile berbual.. dia selalu igtkan saya pada Allah
owh,, there's no such thing 'couple islamik'. sesungguhnya, syaitan telah mengaburi mata kita yg gne istilah itu utk membenarkan perbuatan kita. lagipun, takkan lah all the time kita igt Allah bile mesej/borak dgn dia.. sekali-sekala pasti akan terucap ucapan sayang atau rindu pada dia. betul tak? kita kena syaitan tu always hve another way to cheat us..
ala,, kitorang dah aim nak kahwin dah lepas nih.. confirm punye.. skrg cume tgh fasa perkenalan hati budi masing2 dgn lebih mendalam..
and again niat tak menghalalkan cara. kalau nak kahwin, kahwin saje lah.. tak yah tunggu nanti and berkenalan ketika dlm hubungan yg sah.. lagi best,, takde batas2..
saya tahu "lelaki yang baik utk perempuan yang baik and vice versa" [an-nurr: 26].. andailah kalau saya break up dgn dia skrg.. possible tak saya nak dpt lelaki yg baik?
nothing is impossible.. if u repent and change into a better person, with Allah's will, u'll get someone much2 better.. tapi,, igt kalau nak berubah niat kena betul kerana Allah.. dan berubahlah step by step supaya dapat istiqomah.. bykkan doa dan solat taubat kpd Allah..kawan2,, isu hati nih mmg sgt susah nak diubah.. mmg fitrah kita akan suka pde yg berlainan jenis even magnet pun.. tapi,, kita kena bijak dalam menyalurkan fitrah kita kpd jalan yg benar dan diredhoi Allah.."

Liqa' M dengan diri




Jadi kita dah dengar wasiat , pesanan dan taujihad abang-abang dan kakak-kakak kita dahulu ,
Begitulah pemahaman mereka pada ikhtilat ,
dan jika di renungkan kembali , sememangnya ,
setiap kalam mereka itu adalah kebenaran ..

Jadi , kita terima , ambil , dengar , faham dan persoalkan ..
jangan terus hadamkan apa yang mereka katakan ,
tetapi timbulkan persoalan ,
Biar minda kita berfikir sejenak ..

"Sejauh manakah ikhtilat yang mereka khabarkan dengan ikhtilat yang kita amalkan .."

Ana yang bertanya juga tidak mampu menjawabnya .. mungkin yang mampu menilainya hanyalah Allah ,
tetapi , semakin jelas ,
hari demi hari ,
ianya berkurangan ,
sedikit demi sedikit ,
sehingga kini , ia menjadi suatu perkara yang membimbangkan .

Bumi Waqafan ini bumi warisan Ulama sahabat ,
adalah tanggungjawab setiap daripada kita ,
sebagai warga bumi ini untuk memelihara amanah ulama kepada kita ,
Sekadar muhasabah pada diri kita ..

"Bersamalah memelihara Kolej Islam Sultan Alam Shah!!!"

الله اعلم


Thursday, 14 February 2013

Valentine Day ? Sorry We Are Muslims !

بسم الله الرحمن الرحيم


Lihat kalendar. 
Tarikh hari ini : 14 Februari 2013
nothing special dengan tarikh ni... 
Terdetik nak buka Muka Buku ..
terus Scroll newsfeed ,




terbaca satu status , statusnya berbunyi 
"Valentine Day? Sorry I'm Muslim :)"
..... (berfikir sejenak)
"Allahurabbi! Hari ni Valentine Day lah !Guane boleh terlepas pandang ni?"

Muslim ?



Baiklah. 
statement di atas ..
'Saya seorang muslim'

Muslim, Muslim jugak. 
Tapi, as Muslim kita mesti ada kefahaman mengenai Hari Kekasih ni.


Asal Usul Valentine Day

Valentine’s asal nama sebenarnya St. Velentino merupakan seorang paderi paling berpengaruh di zaman pemerintahan ratu Isabella di Sepanyol dan juga merupakan antara orang terpenting yang menghancurkan tamadun Islam di Sepanyol. 

Oleh itu ratu Isabella telah menetapkan 14 Februari sebagai hari menginati kemenangan kristian terhadap Islam. 


"Maka barangsiapa yang merayakannya seolah-olah ia bergembira dan merestui ke atas kekalahan orang Islam di Sepanyol."


Pentingnya Kefahaman

Tidak dinafikan ada Umat Islam di negara ini yang turut sama meraikan Hari Valentine ini. 
Kebanyakan mereka meraikan hanya kerana suka-suka dan terikut-ikut dan semata-mata untuk mendapatkan keseronokan tanpa mengetahui asal-usul dan sejarah hari tersebut.

Hari Kekasih yang dibawa oleh orang barat tanpa disedari hakikatnya bertujuan untuk melekakan serta merosakkan aqidah dan akhlak masyarakat Islam,


Ini kerana kebiasaannya ,
senario menyambut Hari Kekasih berlaku dikalangan remaja Islam.
Sungguhpun ia belum sampai ke tahap yang kronik,
namun begitu ia boleh menyumbangkan kepada pelbagai kerosakan aqidah, akhlak dan budaya umat Islam sekiranya tidak ada sebarang tindakan dibuat untuk menyedar dan menginsafkan mereka.

Harus diingat mengamalkan dan mengikut budaya asing terutama dalam meraikan hari tertentu tanpa mengetahui latar belakang perayaan itu sebenarnya akan menjerumus umat Islam kepada kehancuran.
Hal ini kerana perlakuan seperti ini bukan sahaja menjejaskan akhlak orang Islam, bahkan boleh menjejaskan keimanan dan aqidah mereka.

Firman Allah S.W.T :

" ...وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ... " (Al-Ahzab:33)
Maksudnya : "...Dan janganlah kamu bertabarruj (berhias) dengan tabarruj orang-orang yang jahil...


Dalam ayat ini , jelas sekali Allah melarang umat Islam mencampurkan akidahnya dengan agama lain. Hal ini ditegaskan sekali lagi dalam surah Al-Kaafirun ayat 1-6 :
"Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu dan bagi aku agamaku." 
Sememangnya,
Islam sangat menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang antara satu sama lain, 
tetapi untuk meluahkan kasih sayang antara seorang lelaki dan seorang perempuan perlu melalui saluran yang dibenarkan oleh syara’. 
Cara ini cuma mencemarkan kasih sayang yang suci itu.
Islam membenarkan pernikahan sekiranya cinta dan kasih sayang yang terbuku di hati itu benar-benar suci
dan ianya juga adalah sunnah Rasulullah S.A.W
Cinta itu suci dan ianya hanya akan berkat apabila dikembangkan pada perkara yang suci .

tetapi dalam menyemai cinta , Nabi SAW dengan tegas melarang kita daripada meniru budaya Yahudi dan Nasrani dalam hadis yang bermaksud:

"Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (Yahudi dan Nasrani) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga kamu akan turuti mereka walaupun mereka masuk ke dalam lubang biawak. Lantaran sahabat bertanya: Adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani? Baginda menjawab: Siapa lagi kalau bukan mereka."

Resolusi Cinta

"Saya cinta dia betul-betul la bang , sebab tu saya bagi dia coklat , khas untuk dia hari ini ... !"

Ya ,
kalaulah benar kita beli dan beri hadiah pada orang yang kita sayang hari ni ,
Bukti kita cinta dia , perkara itu tak boleh dinafi ,
tetapi , satu persoalan ingin ditujukan kepada si penerima hadiah tersebut ..
"Betulkah ini bukti sayang dia ? Kalau dia betul-betul sayang .. takde istilah Valentine Day nie kerana setiap hari adalah hari yang dia betul-betul sayang saya dan bukan khusus untuk 14 Februari ini sahaja..."
Err ..
(Kelu...)

Ia memang suatu hakikat yang tidak boleh di nafikan .
Sekiranya benar kita sayang seseorang ,
kita akan sayang dia setiap hari ,
sepanjang masa dan bukan khusus untuk hari-hari tertentu ..

Jika benar , mungkin hari-hari kita akan lakukan ini pada ibu-bapa kita ..


Jadi , suatu peringatan atau tazkirah pada kita ,
manusia yang digelar nasiy atau pelupa ..
Dalam kita membuktikan cinta dan sayang kita pada sesama manusia dengan cara yang halal ,
Jangan dilupakan keutamaan cinta itu ,

Sudah cukupkah cinta kita pada Allah dan Rasulullah ?
jika tidak ,
maka sempurnakan perkara yang aula (terpenting) sebelum bergerak kepada yang kurang penting ,

Sama-sama muhasabah :)

الله اعلم


 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung