Tuesday, 31 May 2011

ZIKIR~

Walaupun baru 5 hari cuti bermula, ingatan pada Bumi Waqafan kerap bermain d minda. Jadi, ana teringin untuk sentuh tentang satu benda ( it rhymes!).

BISING.....!

Akhir-akhir ni, dua perkara ni kerap ditekankan di KISAS. Bising. Kat Aspuri, memanglah lebih penekanannya kalau bising. Sebab fitrahnya, perempuan ni lebih terjaga adab sopannya. Kalau bising sikit, dah kena tegur.Kalau di Aspura, jangan ingat tak ada masalah ni. Cakap kat floor lain, dengar kat floor blok lain.Mengalahkan announcement kp.Kenapa kat KISAS ditekankan bab bising ni? Kalau sekolah lain datang melawat, KISAS umpama kubur (kata salah seorang pelajar sekolah yang melawat). Senyap semuanya.

Well, kenapa? Simple. Kebisingan kita mengambil hak privacy orang lain. Orang nak berehat, terganggu. Orang nak Study, tak dapat nak fokus. Orang nak beribadah dalam musolla, tak khusyu'. And the more we talk the less we zikir.Tapi bukan itu persoalannya di sini. Persoalannya, kenapa susah nak kawal bising?Dan macam mana?

Teguran? Hm, dah lali..

Tolak mar
kah rumah? haih,bising pun nak tolak markah rumah ka? so lame...


Jadi, ana nak mencadangkan satu cara.....

SETIAP SEORANG ADA TASBIH PERSENDIRIAN!


Tak kiralah apa bentuknya...




Tasbih bijik konvensional....








Atau dalam wajah yang nampak lebih elegan n exklusif.... (muslimat suke ni)










Atau tasbih digital!











Mungkin juga tasbih digital yang palm-sized dan berwarna -warni!






ASALKAN ADA TASBIH UNTUK DIPEGANG SETIAP MASA!

Bukankah Nabi pernah bersabda dalam satu hadis, kalau kita berzikir guna ruas-ruas jari, di akhirat nanti jari tu akan jadi saksi kat akhirat? Soalan ni pernah diajukan kepada seorang ulama, dan jawabnya, dengan memegang tasbih, kita akan lebih ingat untuk berzikir.Samalah, kalau kita jalan bawak nota poket dengan kita jalan tak bawa nota poket, dalam keadaan mana kite lebih ingat nak hafal fakta-fakta akademik kita tu?

Kita manusia, selalu lupa dan leka.Kita selalu lupa untuk ingat padaNYA. Kita selalu lupa untuk banyakkan selawat pada Muhammad s.a.w, Kekasih Teragung.Dan bila kita lupa untuk berzikir, mulalah mulut ni ringan bercakap itu dan ini. Alhamdulillah jika yang meluncur keluar itu banyak manfaatnya, tapi kalau yang keluar itu sekadar umpat, nista, perkara yang sia-sia?Bila kurang zikir, mula banyak cakap. Bila banyak cakap, baru jadi bising.

Satu biah solehah yang ana syukuri masih ada di Kisas, sementara menunggu orang berucap dalam apa-apa acara, alunan zikir akan dilaungkan beramai-ramai.Alhamdulillah. Hati ini rasa terisi. Tapi itu ramai-ramai.Tapi kita tengok yang fardi-fardi. Cuba kalau semua orang, sambil jalan nak pergi Dewan Makan, zikir.Sambil sidai baju, zikir.Sambil kemas loker, zikir.Percayalah, dengan mengingati Allah, hati akan jadi tenang

Dulu, ana pun tak berapa percaya akan keberkesanan amalan ni. Tapi, Alhamdulillah Allah gerakkan hati untuk cuba. Alhamdulillah, hidup lebih tenang. Fikiran lebih matang dan rasional. Kalau ada masalah, automatik mulut akan mengucap zikir. Apa-apa yang mendatang, jiwa lebih redho. (moga Allah memeliharaku daripada riya' dan ujub, namun kukongsi pengalaman ini sekadar supaya semua dapat merasainya)

Mungkin selama ni kita ingin sangat usaha kita mendatangkan hasil yang cepat sebab kurang

zikir pada Allah
. Baik dalam pelajaran, dakwah,kemenangan rumah sukan (?).Mungkin

selama ni kita ringan je nak ngumpat orang sebab kurang tuturkan nama-nama NYA. Kita

cepat marah, melenting
sebab lidah kita kering daripada menyebut dan memuji

nama-namaNYA
.Ilmu susah lekat , sebab yang singgah kat telinga kita hiburan-

hiburan yang melekakan
. Ibadah rasa liat nak buat sebab telinga selalu dengar

maksiat
. Apa lagi,

SHIFT YOUR PARADIGM!

Banyakkan Zikir, Rajinkan Berfikir,
Nafas yang dihirup ini bukan saja-saja, tapi ada pertanggungjawabannya!
Reactions:

0 kesannya:

Post a Comment

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung