Sunday, 29 May 2011

M.U.J.A.H.A.D.AH..9 huruf yg bermakna..

Sesudah mengetahui baik buruk sesuatu perkara.Sesudah istighfar dan taubat dilakukan.segala-galanya tidak bermakna tanpa 9 huruf ini iaitu MUJAHADAH.Ia bermaksud perjuangan dan pengorbanan.Mujahadah bukan kerja yang mudah,namun ada natijah ketenangan dan keindahan..



Menurut Sayid Qutb,hakikat iman tidak tertanam kukuh dalam hati sehingga ada MUJAHADAH kerana iman kita.

Weil Cina adalah novel berkenaan umat islam minoriti di turkistan timur.Novel ini menonjolkan watak Qan dan abangnya yang lahir dalam keluarga Islam dihantar ke sekolah berasrama penuh dan akhirnya menjadi komunis dan ateis.Qan lebih awal kembali ke pangkal jalan namun abangnya bersekongkol sabagai pembunuh umat Islam.

Antara yang menarik perhatian ana dalam novel ini adalah antara Qan dan bapanya.

Bapa Qan : Bunuhlah aku.Aku tidak akan sujud kepada sesiapa pun selain ALLAH.

Qan : jangan takut ayah.Saya akan sentiasa bersama ayah.Jangan sesekali sujud kepada manusia selain ALLAH.

Bapa QAn :Jangan bimbang anakku.Muka yang berpuluh-puluh tahun sujud kepada ALLAH tidak akn sesekali sujud kepada manusia.

Sambil menghadap orang kampungyang sudah dikumpulkan oleh tentera komunis,Bapa Qan berkata, "Wahai orang kampung,sekarang kamu memilih selain ALLAH sebagai tuhan dan kamu akan kekal seumur hidup menyembah sesama manusia.Aku tidak akan sekali-kali menukar akidahku walaupun kamu semua meludahi mukaku.tunggulah,kita akan bertemu semula di alam baqa`.Waktu itu aku akan ingatkan kamu semua akan hari yang bersejarah ini.Kamu semua tidak lama lagi akan ke alam itu juga.Aku akn kesana hari ini.Mungkin esok atau lusa kamu semua akan mengekoriku.Kamu semua tidak akan dapat lari dari alam itu,Suatu alam yang kekal abadi.Jumpa lagi disana.ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR!

Jadinya,kita dapat tengok secara jelas bagaimana seorang muslim yang hidup dalam komuniti yang semuanya menyembah selain ALLAH,dapat mempertahankan akidahnya..

YA...mujahadah itu sangat perit..tapi sesungguhnya..setiap jerih payah kita pertahankan kemuliaan islam ini..insyaALLAH ALLAH akan nilainya..


rujukan:Online dengan tuhan

Reactions:

0 kesannya:

Post a Comment

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung