19 March 2010

SujuD Lama???

Oleh Ustaz Zamanuddin Jusoh

Imam perlu bertanggungjawab, peka elak makmum rasa dibebani laksanakan sembahyang


SAYA adalah banduan yang menjalani hukuman selama 13 tahun di Bangkok, Thailand. Kami mempunyai masalah ketika menunaikan solat jemaah bersama imam di sini berikutan sujud terakhirnya mengambil masa terlalu lama sehingga ramai jemaah keliru dan tidak suka datang kerana masalah itu.

Sujud mohon keampunan daripada ALLAH S.W.T

Adakah Islam menganjurkan perkara sedemikian berdasarkan perbuatan Rasulullah? Apakah tindakan kami jika ia berterusan dan bolehkah ustaz terangkan syarat terbaik untuk menjadi Imam dalam solat? Mohd Hafiz Yaacob,
Lardyao Chatuchuk, Thailand.


Sabda Rasulullah: “Saat yang paling hampir seorang hamba kepada Allah ialah ketika dia sujud.” (HR Muslim, Termizi, Nasai' dan Ahmad) Kita juga wajib mengikut perbuatan imam dan dilarang mendahului walau seketika.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Sesungguhnya dijadikan imam supaya dapat diikut maka janganlah kamu melakukan perkara yang bertentangan dengan perbuatannya.” (HR Muslim)
Persoalan saudara mengenai sujud panjang pada rakaat akhir tidak dijumpai hadis atau apa-apa perbuatan daripada baginda. Bagi seseorang imam hendaklah peka dan bertanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan.

Sepatutnya tidak berlaku perkara sedemikian kerana sabda Rasulullah bermaksud: “Jika kamu solat bersendirian maka panjangkan solat kamu semahunya dan jika kamu berjemaah, maka hendaklah dipendekkan.” (HR Bukhari, Daud, Nasai', Malik dan Ahmad)

Dalam riwayat lain Rasulullah bersabda: “Kerana di belakang kamu ada orang tua, kanak-kanak, orang yang sakit dan mereka yang ada tugasan perlu diselesaikan.” (Al-Hadis)

Daripada Salim bin Abdullah bin Umar bahawa Rasul mengarahkan kami supaya memendekkan bacaan dalam solat ketika bersama jemaah. (HR Nasai') Sabda Rasul bermaksud: “Allah tidak menerima solat seorang imam yang tidak disukai oleh makmumnya.” (HR Abu Daud dan Nasai')

Bagi seorang makmum hendaklah mengetahui siapakah yang diikut untuk menambah keyakinan dan khusyuk dalam solat. Hasan al-Basri menyebut: “Jangan kamu menjadi makmum kepada seseorang yang tidak mengenal ulama (jahil).” Syeikh An-Nakhai' RH berkata: “Sesiapa yang mengimami manusia tanpa ilmu, seolah-olah dia menyukat air laut sedangkan dia tidak mengetahui sukatannya.” (Kitab Mikashafatul Qulub-Imam Gazali).

Firman Allah mungkin dapat dijadikan panduan dalam persoalan ini. Firman Allah: “Dan jadikanlah bagi kami orang yang bertakwa sebagai pimpinan.” (Al-Furqan: 74)

Seseorang imam yang dilantik hendaklah menepati syarat turutan seperti yang disabdakan oleh Baginda. Sabda Rasul bermaksud: “Orang yang akan mengimami kamu ialah yang elok bacaannya, kemudian yang dulu berhijrah bersama Baginda, kemudian yang belajar hadis, kemudian yang lebih tua umurnya dan tidak mengimami seseorang melainkan jika diminta atau mendapat keizinan (tauliah).” (HR Nasai')

Mafhumnya ialah jika ada persamaan pada syarat yang pertama, maka syarat yang kedua pula akan dilihat dan dinilai. Begitulah seterusnya bagi seorang imam supaya ia dapat mengendalikan jemaah yang dipimpin sebaik-baiknya.

Oleh itu, seseorang yang ingin menjadi imam hendaklah melihat kemampuan dirinya dalam semua segi kerana tanggungjawab ini terlalu besar di sisi Allah.
Seeloknya ia perlu menoleh ke belakang kerana mungkin ada orang yang lebih layak daripadanya untuk memimpin.


Ciptaan yg MAHA ESA..

0 kesannya:

Post a Comment

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung