Monday, 1 September 2014

Ambil Jalan Mudah?



Kalau kita nak berjaya, bukan mudah kita pasti menemui kegagalan dahulu,
kita pasti akan jatuh dahulu, baru kita akan berjaya?

Ambil jalan mudah? Apa tu?
Ana nak bagi analogi sedikit, rasuah itu ambil jalan mudah kan?
Kalau kita ambil soalan 'spot', ambil jalan mudah tak?
Orang kata, kalau ambil soalan spot senang, tak payah belajar lebih-lebih,
cuma fokus kat bab-bab tertentu je...

Islam tak ajar kita macam tu betulkan?
Nak ambil jalan mudah tak salah untuk beberapa perkara,
nak ambil soalan 'spot' pun tak salah, tapi bab-bab yang lain jangan ditinggalkan.
Islam ajar kita untuk menuntut ilmu sebanyak yang mungkin.


Dari sudut yang lain, dunia luar tidak sama seperti dunia di sekolah.
kalau kita asyik bergantung kepada sesuatu yang tidak pasti kebenarannya,
kita mudah tertipu dengan orang lain.

Ask yourself.  

Reactions:

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung