11 May 2020

[2020] Tazkirah : Perkembangan Islam di Tanah Melayu


بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ



PERKEMBANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU
oleh : PROF MADYA DR MAT ROFA ISMAIL

Suatu hari Rasulullah SAW menangis , para sahabat pun bertanya , " Mengapakah kamu menangis Ya Rasulullah ?" . Nabi pun bersabda , " Aku rindu kekasihku ." Para sahabat bertanya lagi ," Bukankah kami kekasihmu ?" Rasulullah kata bukan , kalian adalah sahabatku .

Haa , siapa KEKASIH NABI ?
Kekasih nabi adalah kaum yang tak pernah berjumpa Rasulullah , tapi beriman dengan baginda . Siapa tu ? Kita lah kekasih nabi , kaum akhir zaman ini !

Maka , bagaimana berkembangnya Islam Di Tanah Melayu ?

Hubungan Islam dengan Tanah Melayu bermula sangat awal . 
Pengasas Daulah Umaiyyah , Muawiyah bin Abu Sufyan sendiri pernah sampai ke Jawa pada zaman Rasulullah . Pattani adalah bumi Islam pertama atau terawal di Tanah Melayu (800 tahun selepas kelahiran Nabi Isa a.s). Islam mengubah bangsa Melayu supaya bertamadun . 

Melayu dulu jahil . Alhamdulillah , Islam datang membawa Nur .

Nak bukti ? Tengoklah Batu Bersurat Terengganu . 



Seawal kurun ke 13 Masihi , Islam sudah bertapak di Tanah Melayu . 


Duit syiling Kelantan pada tahun 570H , diukir perkataan Arab . 



Penjajah British menyatakan bahawa Islam lambat sampai ke Melaka , 
hakikatnya Islam dah lama sampai ke Tanah Melayu . 

Tindakan mereka merahsiakan perkara itu adalah untuk menekankan bahawa ' Undang-undang tidak wujud sebelum kuasa Barat datang'. 

Kita pernah berada di bawah Daulah Uthmaniyyah , malangnya tidak dicatat dalam sejarah .

  • Dalam sejarah Turki , Sultan Muhammad Al Fateh pernah menjemput Sultan Mansyur Shah untuk menghadiri hari pembukaan Kota Konstantinopel yang berjaya ditawan oleh tentera Islam pada tanggal 29 Mei 1453 bersamaan 20 Jamadil Awal 857H .Sultan Mansyur Shah yang merupakan gabenor Uthmaniyyah belah Timur telah mengutuskan Hang Tuah sebagai wakil Tanah Melayu.

  • Kapal-kapal yang pernah dimiliki oleh Sultan Melaka suatu ketika dahulu amatlah besar , dipandang gah oleh para pelayar dan pedagang yang singgah di Tanah Melayu kerana negara kita adalah negara maritim , dikelilingi kawasan laut yang luas dan amat sesuai untuk perairan . Malangnya ,Portugis yang datang menjajah telah menghancurkan kapal-kapal tu , kapal yang menjadi keagungan tamadun Islam . Lalu dijulang pula kapal milik Portugis , didirikan replika di badar Melaka untuk mengingati sejarah mereka .

  • Sejarah mencatatkan bahawa Pulau Pinang dibuka oleh Francis LIght . Sedangkan Pulau Pinang adalah milik Sultan Kedah . Francis Light datang pada awalnya hanya untuk menyewa tanah . Tak lama kemudian , Light meminta kerjasama daripada Siam untuk merampas Pulau Pinang daripada Sultan dan dengan mudahnya beliau diisytiharkan sebagai pengasas negeri tersebut .


Malaysia sudah lama merdeka , 
hakikatnya sejarah masih dijajah

Sedarlah sahabat , watan ini baru merasai merdeka selama 63 tahun
bila-bila masa boleh dijajah , dipijak musuh-musuh Islam. 

Ambillah iktibar daripada kejatuhan Andalusia yang tegak merdeka selama 800 tahun memerintah , apabila tampuk kepimpinan diambil alih oleh seorang kristian (Ratu Isabel) , ummat Islam sengsara . 5.6 juta rakyat muslim dibunuh ,disembelih ,diracun malah muslimatnya dibakar hidup-hidup .

Masha Allah , kejamnya lebih dahsyat berbanding Firaun .


Semoga kita dapat mengambil iktibar atas apa yang telah disampaikan .
Semoga kita dapat sampaikan ilmu yang bermanfaat kepada orang lain .


ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ





0 kesannya:

Post a Comment

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung