Wednesday, 23 July 2014

Ramadhan is the month of change!



Kadang-kadang kita menganggap ramadhan hanyalah sebagai adat yang perlu dilakukan oleh setiap muslim, kita berpuasa hanya semata-mata untuk menahan lapar dan dahaga. Kadang-kadang kita lupa Allah datangkan Ramadhan untuk beri peluang kepada kita menambah pahala. Allah datangkan Ramadhan untuk mendidik kita menjadi orang yang sabar. Allah datangkan bulan Ramadhan untuk didik kita menjadi orang yang bertaqwa dan Allah juga datangkan Ramadhan sebagai turning point untuk kita berubah menjadi lebih baik..

Cuba kita refleks balik, adakah kita berpuasa hanya untuk memenuhi tuntutan dalam agama Islam?
Adakah kita berpuasa hanya untuk mehan lapar dan dahaga? 


Dari hadis Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berpesan:
مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالعَمَلَ بِهِ، فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
“Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dan perbuataan Az-Zuur (kotor, keji, dusta, sia-sia, maksiat), maka Allah tidak berhajatpun pada perbuatannya meninggalkan makan dan minum.” (Shahih Al-Bukhari, no. 1903)

Rasulullah saw bersabda: “Seluruh amal perbuatan Ibn Adam akan dilipatkan pahalanya. Satu kebaikan akan dibalas dengan sepuluh kebaikan bahkan dapat sampai tujuh ratus kali lipat. Allah berfirman: “Kecuali puasa, ia itu khusus bagiKu dan Aku lah yang akan membalasnya secara langsung. Ia meninggalkan syahwatnya, makanannya semata-mata keranaKu. Orang yang berpuasa itu akan memperoleh dua kebahagiaan: Kebahagiaan ketika berbuka dan kebahagiaan ketika ia berjumpa dengan Tuhannya kelak. Bau mulut orang yang berpuasa itu di sisi Allah, lebih wangi dari pada wanginya minyak kasturi” (HR. Muslim).

Jadikanlah ramadhan sebagai titik permulaan untuk menjadi orang yang lebih baik. Ramadhan bukan setakat menhan lapar dan dahaga... Time to make a change!


Reactions:

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung