Saturday, 19 March 2011

An-Nisa' 1 : Kehidupan = Perjuangan

Hidup ini boleh kita analogikan sebagai satu peperiksaan. Kita akan sentiasa berusaha sehabis mungkin untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang. Oleh itu, segala jawapan yang kita berikan hendaklah menepati skema jawapan yang telah disediakan. Begitu juga sekiranya kita aplikasikan di dalam seluruh penghidupan kita. Skema jawapan telah Allah sediakan untuk kita meraih mardhotillah seterusnya menikmati kehidupan di dalam syurga Allah. Allah telah berfiman :

“Wahai orang-orang yang beriman! Hendakkah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa kamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan ke tempat-tempat tinggal yang baik di dalam syurga ‘Adn. Itulah kemengan yang agung.” (As-Saff: 10-12)

Meskipun begitu, masih ada segelintir umat Islam hari ini yang tidak ingin mengikuti skema jawapan yang diberikan oleh Allah ini. Perkara ini boleh kita analogikan dengan situasi ketika peperiksaan. Guru-guru yang kita kasihi mengizinkan kita untuk membuka dan merujuk buku bagi menjawab peperiksaan. Namun, kita dengan penuh rasa ego dan sombong menolak tepi buku yang boleh kita rujuk bagi medapatkan A+ dalam ujian itu. Begitulah kita di dalam penghidupan ini. Kita merasa ego dengan Allah dengan merasakan yang kita sudah mengetahui segalanya sedangkan kita adalah jahil.

Sahabat-sahabat, syaitan dan nafsu sentiasa mengganggu kita dan menghalang kita daripada meraih keredhaan Allah. Bisikan syaitan dan nafsu juga adalah faktor penyebab kita tidak mengikuti skema jawapan Allah. Allah telah berfirman:

Katakanlah, “Aku berlindung kepada Tuhannya manusia, Raja manusia, Sembahan manusia, dari kejahatan (bisikan) syaitan yang bersembunyi, yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia. (An-Nas : 1-5)

Bukan mudah dan bukan juga mustahil untuk meraih A+ dalam kehidupan ini. Hidup di dunia hanya sekali bagi menentukan hidup di akhirat yang kekal abadi….

Reactions:

0 kesannya:

Post a Comment

 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung