24 March 2014

Kasihnya Rasulullah kepada kanak-kanak



Rasulullah sangat baik kepada anak-anak dan sangat mencintai mereka. Baginda s.a.w suka mengusap kepala kanak-kanak kerana rasa cintanya dan berdoa untuk mereka. Apabila kanak-kanak mendekati baginda Rasulullah, baginda akan menggendong mereka dan menunjukkan perasaan cintanya yang besar kepada mereka. Kadang-kadang baginda menjulurkan lidahnya didepan kanak-kanak sehingga si anak sangat senang dan tertawa.

Apabila Rasulullah baring,baginda memerintahkan agar si anak duduk di kaki baginda atau di dada baginda. Apabila ada beberapa kanak-kanak, baginda memerintahkan aga membentuk barisan, kemudian rasulullah merentangkan tangannya dan bersabda, "larilah ke mati, siapa yang paling cepat menyentuhku, akan memperoleh hadiah." Kanak-kanak pun berlari kepada baginda. Beberapa anak akan jatuh di dada baginda dan yang lain akan jatuh di perut baginda. Baginda memeluk dan mencium mereka.         (Khasail-Nabawi)

Mulianya sifat Rasulullah. Kita juga dapat lihat kasihnya rasulullah terhadap kanak-kanak melalui cucu rasulullah, iaitu Hasan dan Husin. Ketika rasulullah hendak sembahyang bginda meletakkan cucu baginda disampingnya. Bahkan ketika rasulullah sedang sujud mereka berdua lompat ke belakang baginda.

Tetapi pada zaman sekarang ini berlaku sebaliknya. Jika kita lihat akhbar hari ini, ramai kanak-kanak menjadi mangsa untuk dijadikan sebagai pelacur dan diperdagangkan. Di mana hilangnya sifat kasih kepada kanak-kanak? Ayuh kita contohi sifat rasulullah.




 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung