Wednesday, 28 April 2010

12 Kejahatan Yahudi



Dalam buku Qabaih al-Yahud dijelaskan 12 kejahatan Yahudi yang termaktub dalam Al-Quran. Kejahatan itu adalah seperti berikut:

1. Menuduh Nabi Musa punya penyakit kusta kerana tidak mahu mandi bersama mereka.

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi) yang telah mencaci Nabi Musa, lalu Allah membersihkannya dari segala cacian yang mereka katakan; dan adalah Dia seorang yang mulia di sisi Allah.” (33:69)

2. Enggan melaksanakan Taurat, sehingga Allah mengangkat gunung Tursina untuk mengambil perjanjian yang teguh.

“Dan (ingatlah) ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan kamu semasa Kami angkatkan bukit Tursina itu ke atas kamu (sambil Kami berfirman):

“Ambilah (dan amalkanlah ajaran Kitab Taurat) Yang Kami berikan kepada kamu itu dengan bersungguh-sungguh, dan dengarlah (Apa Yang diperintahkan kepada kamu dengan mematuhinya)”.

Mereka menjawab:

“Kami dengar, dan Kami menderhaka”. Sedang kegemaran menyembah (patung) anak lembu itu telah mesra dan sebati di dalam hati mereka, dengan sebab kekufuran mereka. Katakanlah (Wahai Muhammad):” amatlah jahatnya apa yang disuruh oleh iman kamu itu kalaulah kamu orang-orang yang beriman." (2:93)

3. Tidak mahu beriman kecuali jika melihat Allah langsung.

"Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: “Wahai Musa! Kami tidak akan beriman kepadamu sehingga Kami dapat melihat Allah dengan terang (dengan mata kepala kami)”. maka kerana itu kamu disambar petir, sedang kamu semua melihatnya.” (2:55)

“Ahli Kitab (kaum Yahudi) meminta kepadamu (Wahai Muhammad) supaya Engkau menurunkan kepada mereka sebuah Kitab dari langit. (Janganlah Engkau merasa pelik), kerana sesungguhnya mereka telah meminta kepada Nabi Musa lebih besar dari itu.

Mereka berkata:

“(Wahai Musa) Perlihatkanlah Allah kepada Kami dengan nyata (supaya Kami dapat melihatnya dan percaya kepadaNya)”. Lalu mereka disambar oleh petir dengan sebab kezaliman mereka (menderhaka kepada Allah); kemudian mereka pula menyembah (patung) anak lembu sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan (mukjizat), lalu Kami maafkan mereka dari perbuatan yang sedemikian itu (ketika mereka bertaubat). dan Kami telah memberi kepada Nabi Musa kekuasaan yang nyata (untuk mengalahkan kaum yang kafir itu).” (4:153)

4. Merubah perintah Allah.

“Dan (kenangkanlah) ketika Kami berfirman: “Masuklah kamu ke bandar ini, kemudian makanlah daripada benda-benda yang ada di dalamnya dengan sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu sukai. Dan masuklah kamu melalui pintunya dengan tunduk (merendah diri); dan (mintalah ampun dengan) berkata: ‘ Ya Allah ampunilah dosa Kami ‘; supaya Kami ampunkan kesalahan-kesalahan kamu, dan Kami akan tambah pula pahala orang-orang yang berbuat baik." (2:58)

“Kemudian orang-orang yang zalim (penderhaka) itu mengubah perkataan (perintah kami) yang dikatakan kepada mereka dengan melakukan sebaliknya; maka Kami turunkan ke atas orang-orang yang zalim itu bala bencana dari langit, dengan sebab mereka sentiasa berlaku fasik (menderhaka).” (2:59)

5. Menuduh Nabi Musa mengolok-olok mereka saat mereka disuruh menyembelih sapi betina.

“Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina”. mereka berkata: “Adakah Engkau hendak menjadikan Kami ini permainan?” Nabi Musa menjawab: “Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu yang tidak patut)." (2:67)

6. Menulis Al kitab dengan tangan mereka, lalu mengatakan ini dari Allah.

“Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: “Ini ialah dari sisi Allah”, supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.” (2:79)


7. Memutar-mutar lidahnya untuk meyakinkan bahawa yang dibacanya itu adalah wahyu yang asli.

“Dan sesungguhnya, di antara mereka (Ahli Kitab itu) ada (Ketua-ketua ugamanya) yang memutar-mutar lidahnya semasa membaca Kitab Taurat (dengan mengubah maknanya), supaya kamu menyangkanya sebahagian dari Kitab Taurat padahal ia bukanlah dari Kitab itu. dan mereka pula berkata: “(Bahawa) ia adalah (datangnya) dari sisi Allah”, padahal ia bukanlah dari sisi Allah; dan mereka pula tergamak berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).” (3:78)

8. Mengubah Firman Allah.

“(Sesudah kamu - Wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu - mengetahui tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi itu) maka bolehkah kamu menaruh harapan bahawa mereka akan beriman kepada seruan Islam yang kamu sampaikan itu, padahal sesungguhnya telah ada satu puak dari mereka yang mendengar Kalam Allah (Taurat), kemudian mereka mengubah dan memutarkan maksudnya sesudah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui (bahawa perbuatan itu salah)?” (2:75)

9. Menyembah patung sapi.

“Dan (kenangkanlah) ketika Kami berjanji kepada Nabi Musa (untuk memberi Taurat kepadanya sesudah ia bersiap selama) empat puluh malam. Kemudian, setelah ia pergi, kamu menyembah (patung) anak lembu, dan kamu sebenarnya orang-orang yang zalim (terhadap diri sendiri).”
(2:51)

“Dan sesungguhnya telah datang kepada kamu Nabi Musa membawa keterangan-keterangan (mukjizat) kemudian kamu menyembah (patung) anak lembu sepeninggalannya, dan kamu (dengan perbuatan itu) adalah orang-orang yang zalim.” (2:92)

10. Mengatakan tangan Allah terbelenggu.

”Dan orang-orang Yahudi itu berkata: “Tangan Allah terbelenggu (bakhil - kikir)”, tangan merekalah yang terbelenggu dan mereka pula dilaknat dengan sebab apa yang mereka telah katakan itu, bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka (Nikmat dan kurniaNya luas melimpah-limpah). ia belanjakan (limpahkan) sebagaimana yang ia kehendaki; dan demi sesungguhnya, apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu akan menjadikan kebanyakan dari mereka bertambah derhaka dan kufur; dan Kami tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka hingga hari kiamat. tiap-tiap kali mereka menyalakan api peperangan, Allah memadamkannya; dan mereka pula terus-menerus melakukan kerosakan di muka bumi, sedang Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan.” (5:64)

11. Menuduh Allah itu faqir.

”Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan orang-orang (Yahudi) Yang mengatakan: bahawasanya Allah miskin dan kami(yahudi) ialah orang-orang kaya. Kami (Allah) akan menuliskan perkataan mereka itu dan perbuatan mereka membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada alasanyYang membenarkannya, dan Kami akan katakan kepada mereka: “Rasalah kamu azab seksa Yang sentiasa membakar." (3:181)

12. Menyuruh Nabi Musa dan Tuhannya berperang untuk mereka.

"Mereka (menolak dengan) berkata: “Wahai Musa, Sesungguhnya Kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah Engkau bersama Tuhanmu dan perangilah mereka. sebenarnya Kami di sinilah duduk menunggu." (5:24)

source : www.iluvislam.com

Saturday, 24 April 2010

LAPORAN SUKAN SEMASA KISAS

Tanggal 23-26 Mac 2010, pasukan KISAS telah menghantar 1 pasukan bola sepak ke peringkat daerah Klang.
Alhamdulillah, setelah bertungkus-lumus menjalani latihan selama 2 minggu sebelum perlawanan dan melalui beberapa perlawanan persahabatan antaranya :

1. STAR vs KISAS = 0-5
2. SMT Klang vs KISAS = 3-5
3. SMK Kg Jawa vs KISAS = 3-2,

seterusnya KISAS ditempatkan dalam kumpulan A bersama :

1.SMA Nurul Iman vs KISAS = 1-0
2.SMK Teluk Gadung vs KISAS = 0-2
3.SMK Seri Andalas vs KISAS = 0-0,

KISAS berjaya mendapat naib johan kumpulan A dan meneruskan di peringkat kalah mati :

1. Pusingan ke-2 :
SMK Shah Bandaraya vs KISAS = 0-1
2. Suku Akhir :
SMK Batu Unjur vs KISAS = 0-1
3. Separuh Akhir :
STAJ vs KISAS = 1-1
(KISAS tewas penalti 2-4)

Separuh Akhir ke-2 menyaksikan pertembungan antara SMTIS dengan SMK Teknik Klang yang berakhir dengan kemenangan yang berpihak kepada SMK Teknik Klang dengan jaringan 2-1.

Berikut keputusan rasmi perlawanan bola sepak peringkat Daerah Klang 2010 :

1.SMK Teknik Klang
2.STAJ
3.KISAS

Pasukan bola sepak KISAS mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak pentadbir KISAS dan guru-guru KISAS yang banyak memberi sokongan dan dorongan kepada mereka.

Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) KISAS mengucapkan tahniah kepada atlet-atlet KISAS yang berusaha mengharumkan nama KISAS di peringkat antarabangsa dan meninggikan nama Islam itu sendiri.

" Majulah Sukan Untuk Islam "

waVe

Ada dua ayat dalam alQuran,dengan perkataan yang hampir sama,di dua tempat yang berbeza dalam kitab yang mulia itu:
فاذا أنزلنا عليها الماء اهتزت وربت...........
"maka apabila Kami turunkan hujan ke atasnya,bergeraklah tanahnya serta suburlah tanamannya...."
(surah al Hajj,ayat 5)
(surah Fussilat,ayat 39)


Kedua-dua ayat ini menghubungkan antara Bumi,hujan dan getaran.Namun terjemahan dan huraian yang ada tidak banyak menjelaskan tentang hubungan ini.Meskipun begitu,harus kita ingat,perulangan yang berlaku dalam al Quran perlu diberi perhatian,dan kita akan cuba untuk melihat betapa saintifiknya dua ayat ini,apapun yang cuba kita tafsirkan,hanya Allah tahu hakikat sebenar makna di sebalik kalamNya itu.

Baik,sekarang kita lihat,apa itu getaran ataupun vibration.Getaran ialah pergerakan yang berulang dan merupakan fenomena yang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita.Ada getaran tali gitar,loceng,diafragma yang terdapat dalam telefon dan sistem speaker,atau ada juga yang kurang jelas seperti getaran molekul udara yang membawa bunyi dan elektron yang ada pada antena radio dan tv.Sebagaimana sel yang bertindak sebagai building block of living things,partikel pula bertindak sebagai building block of all matters exist in the World,dan setiap partikel terdiri dari atom atau molekul yang takkan berhenti bergetar.Apa yang membezakan cuma entropy(degree of randomness) di dalamnya yang bergantung pada keadaan bahan itu sendiri sama ada pepejal,cecair atau gas.

entropy increases from solid,liquid to gas


Getaran terbahagi kepada dua,iaitu getaran bebas dan getaran yang dipaksa(free and forced vibrations)anak kecil yang sedang bermain di buaian tanpa ada bantuan luar yang membantu buaian itu bergerak ialah satu contoh free vibration tapi jika ada kawan yang membantu untuk menolak dan menarik buaiannya itu secara berkala, di sana terdapat forced vibration.Namun,jika kawannya hanya menolak buaian itu sekali sahaja dan kemudian membiarkannya bergerak sendiri,kita katakan free vibration.



Satu ciri yang penting tentang getaran ialah frekuensi semulajadinya ataupun natural frequency.Frekuensi ialah bilangan ayunan(oscillation) yang dilengkapkan dalam masa satu saat.Dengan kata mudah, frekuensi semulajadi pula ialah bilangan ayunan yang akan dibuat oleh sesuatu sistem dari posisi asal ke posisi akhir(back and forth) tanpa campur tangan pihak luar,Apabila menyebut tentang frekuensi natural ini,kita tidak dapat lari dari menyentuh tentang resonance.Resonance akan berlaku apabila frekuensi sesuatu sistem sama dengan frekuensi semulajadinya (a system is excited to one of its natural frequencies,for example,the amplification of the radio).Apabila anda sedang menggerakkan butang yang ada pada radio untuk mencari stesen yang anda kehendaki,contohnya ikim.fm dan sebagainya,anda sebenarnya sedang membawa frekuensi litar di dalam radio itu supaya seimbang dengan signal frekuensi stesen radio yang anda kehendaki.Apabila berlakunya keseimbangan,ataupun resonance telah terjadi,anda mendapat ampifikasi maksimum bagi bunyi stesen radio tersebut.


Berbalik kepada dua ayat tadi,Allah menyebutkan secara tepat tentang kes getaran yang dipaksa(forced vibration) iaitu bagaimana input dengan frekuensinya sendiri (titisan air hujan)menyebabkan pokok untuk tumbuh dan membesar.

Ayat tadi mungkin dapat dijelaskan dengan cara begini:apabila hujan turun ke atas tanah yang gersang,ianya bergetar dan membesar.Jika terdapat biji benih didalamnya,hujan menyebabkan ia tumbuh dan membesar.Mekanisma yang tepat tentang bagaimana kesannya hujan ke atas pertumbuhan benih tadi tidak dapat dijelaskan dengan terperinci,dan ia kita tinggalkan kepada mereka yang pakar dalam bidang ini seperti ahli botani untuk teruskan kajian yang mendalam dari sudut getaran yang dibawa oleh air hujan tersebut.



Untuk memahami fenomena tentang getaran ini bukanlah satu perkara yang wujud pada abad ketujuh dan mungkin masih gagal untuk difahami sepenuhnya pada abad kita ini,namun apa yang mahu ditekankan di sini ialah Muhammad bukan seorang pakar atau tahu tentang fenomena getaran,jadi dari mana dia mendapatkan pengetahuan tentang hal ini lalu disampaikan kepada umatnya?Jelas sekali,bahawa al Quran bukan buku yang Muhammad atau sahabat-sahabat reka sendiri,tapi kalam yang terkandung padanya ilmu yang disampaikan dari Pencipta yang menciptakan alam ini..


Ayuh sahabat,ini bukan masanya untuk kita berleka dengan dunia,ada sesuatu yang harus kita bawa.Kembalikan semula kegemilangan masa silam,khazanah itu milik kita,umat Islam!

Subhanallah,Allahu akbar....

sources : www.kembaramencaridiri.blogspot.com

aPRiL FoOL

(gambar hiasan)

Abdus Samad Falembani dalam kitab Hidayatus Salikin menyebut gurauan sebagai 'al-mizah'. Beliau membawa hadis Rasulullah yang bermaksud; "Jangan engkau bantahi saudaramu dan jangan engkau perguraukan dia." (Hidayatus Salikin: 170).

Menurut Imam al-Ghazali, bergurau itu ditegah syarak kerana ia membawa kepada banyak tertawa. Banyak tertawa itu mematikan hati dan boleh 'menanggalkan' hati. Paling dahsyat, menurut beliau, ia boleh membawa atau mendorong kepada perbuatan derhaka. Ini berdasarkan hadis Rasulullah yang bermaksud; "Seseorang lelaki yang berkata dengan suatu perkataan supaya rakannya tertawa maka dia dijatuhkan ke dalam neraka selama 70 tahun."

Imam Ghazali menasihatkan supaya manusia menjaga lidahnya daripada berkata-kata untuk menimbulkan gelak ketawa.

Termasuk dalam istilah gurauan ini ialah kelakar, melawak, olok-olok dan berjenaka.

Nabi bersabda, "Celakalah orang yang berkata-kata, maka dia berbohong untuk membuat orang lain ketawa, celakalah dia, celakalah dia, celakalah dia". [ Sunan Abu Daud – no: 4990. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’ as-Saghir – no: 7137]

SAMBUTAN MAULIDURRASUL



Tanggal 22 Mac, Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) Kolej Islam Sultan Alam Shah telah mengadakan ceramah sambutan Maulidur Rasul. Ceramah ini dianjurkan oleh Biro Ceramah BADAR KISAS yang diketuai oleh Akh Muhammad Talhah b. Jamaluddin dan timbalannya, Ukht Nor Syahirah bte. Nordin.






Ceramah ini dijalankan di Dewan Al-Muttaqin wal Muthaqqafin KISAS. Ceramah ini bermula pada jam 11.30 hingga 12.30 tengahari. Ceramah telah disampaikan oleh bekas pelajar KISAS, Ustaz Zahazan bin Mohamed. Sebelum ceramah bermula, semua pelajar telah berarak mengelilingi kawasan sekolah sambil berselawat bagi memperingati kelahiran Nabi Muhammad S.A.W.




Diharapkan ceramah dan perarakan tersebut menambahkan lagi kecintaan para pelajar kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Dan pihak BADAR memohon kemaafan kerana terlewat mengadakan sambutan ini kerana masalah yang tertentu termasuk kesibukan penceramah sebagai salah seorang editor majalah SOLUSI dan kekangan masa.

KURSUS IMAM DAN BILAL

Tanggal 23 Mac, Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) Kolej Islam Sultan Alam Shah telah menganjurkan Kursus Imam dan Bilal. Kursus ini di bawah anjuran Biro Musolla BADAR yang diketuai oleh Akh Akmal Asyraf b. Jamal dan timbalannya, Ukht Nadrah Zulfa.

Kursus ini dihadiri oleh semua pelajar tingkatan 4 dan 6 atas. Kursus ini juga telah dijalankan di Musolla Saidatina Khadijah. Kursus ini telah dikelolakan oleh Ustaz Zainal Abidin iaitu Ketua Guru Penasihat Biro Musolla BADAR. Antara penceramah yang dijemput ialah PK Hem KISAS, Ustaz Ismail b. Mohamood dan Ketua Guru Penasihat Biro Kesenian BADAR, Ustaz Mohd Noor b. Abd Rahman.

Antara slot yang dijalankan ialah teori mengenai ciri - ciri imam dan makmum, peranan pelajar sebagai 'imam' dalam masyarakat, serta praktikal azan dan imam.


Thursday, 22 April 2010

1/5 Penduduk Eropah = MUSLIM ??


LONDON (SuaraMedia News) – Pada tahun 2050, jumlah Muslim di Eropah diperkirakan dapat menjadi 20% dari total populasi benua tersebut karena meningkatnya imigrasi dan rendahnya angka kelahiran penduduk asli Eropa. Inggris, Spanyol, dan Belanda bahkan akan memiliki jumlah Muslim lebih banyak daripada penduduk asli dalam waktu dekat, ujar sebuah laporan di Daily Telegraph.

Tahun lalu, lima persen dari total populasi 27 negara di Eropa adalah Muslim namun ini akan meningkat secara signifikan dalam empat dekade mendatang dengan semakin meningkatnya jumlah Muslim yang bermigrasi ke Eropa untuk mencari kehidupan yang lebih baik sementara jumlah penduduk asli terus menurun.

Menurut data yang dihimpun oleh koran itu dari berbagai sumber, mengindikasikan bahwa Inggris, Spanyol, dan Belanda akan memiliki proporsi Muslim yang lebih tinggi dalam waktu dekat.

Inggris, yang saat ini memiliki jumlah penduduk 20 juta lebih sedikit daripada Jerman, juga diproyeksikan akan menjadi negara terpadat di Eropa pada tahun 2060 dengan jumlah penduduk 77 juta jiwa.

Di tahun 2009, jumlah Muslim di Perancis mencapai 9% dari total populasi. Di kota-kota seperti Marseilles dan Rotterdam, angkanya mencapai 25%. Di London dan Copenhagen, penduduk Muslim berjumlah 10% dari total populasi.

Spanyol adalah negara dengan peningkatan jumlah populasi Muslim terbesar dengan masuknya satu juta imigran Moroko ke negara itu dalam beberapa tahun terakhir.

Penemuan itu telah memicu tuduhan bahwa para penyusun kebijakan gagal melawan tantangan-tantangan dari “bom waktu demografis”. Para ahli mengatakan kurang ada perdebatan mengenai bagaimana perubahan populasi akan mempengaruhi wilayah-wilayah kehidupan mulai dari pendidikan dan perumahan hingga kebijakan luar negeri dan pensiun.

Data mengenai tingkat pertumbuhan Islam menunjukkan bahwa meningkatnya jumlah Muslim di negara-negara nonMuslim disebabkan terutama oleh imigrasi (di negara-negara Barat) dan angka kelahiran yang lebih tinggi (di seluruh dunia).

Tahun 2006, negara-negara dengan penduduk mayoritas Muslim memiliki angka pertumbuhan penduduk rata-rata 1.8% per tahun. Bandingkan dengan angka pertumbuhan penduduk dunia yang hanya 1.12% per tahun.

Islam adalah agama dengan pertumbuhan paling pesat di Eropa. Didorong oleh imigrasi dan angka kelahiran yang tinggi, jumlah Muslim di benua ini telah meningkat tiga kali lipat dalam 30 tahun terakhir. Sebagian besar ahli demografis memprediksi angka pertumbuhan yang serupa untuk beberapa dekade mendatang.

Menurut Carnegie Endowment for International Peace, Database Kristen Dunia pada tahun 2007 memperkirakan enam agama dengan pertumbuhan paling cepat adalah Islam (1.8%), aliran keyakinan Bahai’i (1.7%), Sikhisme (1.62%), Jainisme (1.57%), Hinduisme (1.52%), dan Kristen (1.32%). Tingginya angka kelahiran disebut sebagai penyebab pertumbuhan tersebut.

Monsignor Vittorio Formenti, yang menyusun buku tahunan Vatikan, mengatakan dalam sebuah wawancara dengan koran Vatikan, L’Osservatore Romano, bahwa “Untuk pertama kalinya dalam sejarah, kita tidak lagi berada di puncak, Muslim telah menggeser posisi kita.” Ia mengatakan bahwa jumlah umat Katolik adalah 17.4% dari total populasi dunia, sedangkan Muslim mencapai 19.2%. “Benar bahwa keluarga-keluarga Muslim, seperti yang telah diketahui, terus melahirkan banyak keturunan, sebaliknya, keluarga Kristen semakin sedikit memiliki anak,” ujarnya.

Juga disebutkan dalam sejumlah klaim dan rumor bahwa peningkatan jumlah Muslim disebabkan semakin banyaknya orang yang masuk agama Islam. Namun, data jumlah mualaf ini sulit untuk diverifikasi.

Contohnya, New York Times telah mengklaim bahwa 25% Muslim Amerika adalah mualaf. Di Inggris, juga ada klaim bahwa sekitar 10.000 hingga 20.000 orang masuk Islam tiap tahunnya.(

Sumber : SuaraMedia.com

VALENTINE.. PATUT KE??


Soalan

Assalamualaikum ustaz,

Benarkah hukum menyambut hari Valentine adalah haram, bagaimana pula hukum menjual hadiah dan bunga kepada pasangan-pasangan bukan Islam dan sebahagian umat Islam yang meraikannya?

JAWAPAN

Asal-usul Valentine

Tindakan mengaitkan pertengahan bulan Februari dengan cinta dan kesuburan sudah ada sejak dahulu kala. Menurut tarikh kalendar Athens kuno, masa antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera.

Di Rom kuno,15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing sebagai sebahagian daripada amalan penyucian, para pendeta Lupercus menyembahkan korban kambing kepada sang dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan berlari-larian di jejalanan kota Roma membawa potongan-potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai. Terutama wanita-wanita muda akan maju secara sukarela karena percaya bahawa dengan itu mereka akan dikurniakan kesuburan dan bisa melahirkan dengan mudah.*

Selain itu, sejarahnya juga berkait dengan fakta di bawah :-

Saint Valentine is a name which is given to two of the ancient "martyrs" of the Christian Church. It was said that there were two of them, or that there was only one, who died in Rome as the result of the persecution of the Gothic leader Claudius, c. 296 CE. In 350 CE, a church was built in Rome on the site of the place where he died, to perpetuate his memory.

When the Romans embraced Christianity, they continued to celebrate the Feast of Love mentioned above, but they changed it from the pagan concept of "spiritual love" to another concept known as the "martyrs of love", represented by Saint Valentine who had advocated love and peace, for which cause he was martyred, according to their claims. It was also called the Feast of Lovers, and Saint Valentine was considered to be the patron saint of lovers.

One of their false beliefs connected with this festival was that the names of girls who had reached marriageable age would be written on small rolls of paper and placed in a dish on a table. Then the young men who wanted to get married would be called, and each of them would pick a piece of paper. He would put himself at the service of the girl whose name he had drawn for one year, so that they could find out about one another. Then they would get married, or they would repeat the same process again on the day of the festival in the following year.

The Christian clergy reacted against this tradition, which they considered to have a corrupting influence on the morals of young men and women. It was abolished in Italy, where it had been well-known, then it was revived in the eighteenth and nineteenth centuries, when in some western countries there appeared shops which sold small books called "Valentine's books", which contained love poems, from which the one who wanted to send a greeting to his sweetheart could choose. They also contained suggestions for writing love letters.

(The above quotation is excerpted, with slight modifications, from www.Islam-qa.com)


@}---~--{@



Justeru, secara ringkasan saya boleh simpulkan seperti berikut :-

1) Kita hanya boleh merayakan perayaan yang diiktiraf oleh Islam iaitu 'Idil Fitri dan 'Idil Adha.

Nabi SAW bersabda :

(إن لكل قوم عيدا وإن هذا عيدنا)

Ertinya : Sesungguhnya bagi setiap kaum itu perayaan masing-masing, dan ini (IdilFitri dan Idiladha) adalah perayaan kita" ( Riwayat AL-Bukhari, 952 ; Muslim, 1892)

Justeru, sebarang perayaan yang disambut oleh umat Islam mestilah terhad kepada dua perayaan ini sahaja.

Bagaimanapun, jika sesuatu majlis, keraian dan sambutan itu dianjurkan bukan atas asas atau nama agama serta tiada kaitan dengannya bahkan dibuat atas dasar adat semata-mata, ianya boleh dan harus diraikan dengan syarat sambutannya tidak diserapi apa jua unsur maksiat dan syirik. Sebagai contoh sambutan kemerdekaan Negara, sambutan ulangtahun penubuhan sesebuah syarikat dan sebagainya. Cuma ia bukanlah disambut sebagai hari raya ketiga atau keempat, tetapi hanya sebagai majlis keraian setaraf dengan majlis perkahwinan dan sepertinya sahaja.

Ini bermakna, setiap tujuan dan asal usul perayaan itu perlulah disemak. Maka jika disemak perayaan Valentine ini. Ternyata ia berasal dari cerita dongeng, karut dan syirik berkaitan dewa dan sebagainya. Selain daripada asal usul, cara dan kaedah implementasnya juga mesti dilihat, jika secara adatnya ia disambut dengan dosa dan maksiat. Ia sekali lagi dilarang di atas dasar tersebut pula.

2) Tidak harus pula meniru orang kafir dan ahli maksiat dalam meraikan majlis yang dianjurkan.

Imam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim telah menyebut bahawa telah Ijma' (sepakat keseluruhan Ulama) melarang penyerupaan dalam meraikan perayaan agama ( atas asas agama) selain Islam. ( Iqtidha, 1/454 ; Ahkam Ahli Zimmah, 2/722)

3) Islam tidak mengiktiraf hari kasih sayang. Kasih sayang dalam Islam bersifat universal, tidak dibatasi waktu dan tempat dan tidak dibatasi oleh objek dan motif. Hal ini sesuai dengan hadis :

"Cintailah saudara seislam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).

Islam sangat melarang keras untuk saling membenci dan bermusuhan, namun sangat menjunjung tinggi akan erti kasih sayang terhadap umat manusia.

Rasulullah saw. bersabda : "Janganlah kamu saling membenci, berdengki-dengkian, saling berpalingan, dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Juga tidak dibolehkan seorang muslim meninggalkan (tidak bertegur sapa) terhadap saudaranya lebih dari tiga hari" (Muslim)

Kasih sayang dalam Islam diwujudkan dalam bentuk yang nyata seperti silaturahim, menjenguk yang sakit, meringankan beban tetangga yang sedang ditimpa musibah, mendamaikan orang yang berselisih, mengajak kepada kebenaran (amar ma'ruf) dan mencegah dari perbuatan mungkar.

4) Sambutan hari Valentine hari ini menjadi semakin terkeji apabila ia menjurus kepada perlakuan maksiat, mengadaikan ‘dara' kepada kekasih yang bernafsu ‘syaitan' dan dengan perlakuan seks bebas yang kononnya bagi membuktikan 'ketulenan' cinta seseorang kepada kekasihnya.

5) Islam juga melarang umatnya dari terlibat, duduk serta bersekongkol dalam majlis yang mempersendakan Islam dan bercanggah dengannya. Ini dari firman Allah yang bererti :


وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا


"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur'an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam" ( An-Nisa : 140 )

Diriwayatkan dari Umar r.a. bahwa dia pernah mendengar Rasulullah s,a.w. bersabda:

"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah duduk pada suatu hidangan yang padanya diedarkan arak." (Riwayat Ahmad)

Maka majlis arak yang haram itu adalah sama hukumnya dengan majlis Valentine yang mana sumber, asal usul dan cara pelaksanaannya yang terdedah kepada pelbagai jenis maksiat. Tidak harus sama sekali untuk menghadiri majlis sempena Valentine di mana-mana jua.

"Jadi adakah pergi shopping sempena 'sale' hari Valentine juga salah?

Jawabnya, sekadar membeli belah ia tidak salah, namun TIDAK DIBENARKAN menyertai sesuatu PERHIMPUNAN, SAMBUTAN KHAS kerana Valentine seperti majlis Konsert, Nyanyian dan sepertinya.

6) Hukum memberikan hadiah sempena hari Valentine juga adalah menjadi haram berdasarkan kaedah dari firman Allah :

"Janganlah kamu bantu membantu dalam perkara dosa dan permusuhan".


@}---~---{@



Bagaimanapun hukum menjual bunga sahaja, ia tidak kurang dari kategori jualan yang syubhah, makruh atau haram khas di hari Valentine.

Diriwayatkan, ada seorang laki-laki yang memberi hadiah satu bekas arak kepada Nabi s.a.w., kemudian Nabi memberitahu bahwa arak telah diharamkan Allah. Orang laki-laki itu bertanya:

Lelaki : Bolehkah saya jual?

Nabi : Zat yang mengharamkan meminumnya, mengharamkannya juga menjualnya.

Lelaki : Bagaimana kalau saya hadiahkan raja kepada orang Yahudi?

Nabi : Sesungguhnya Allah yang telah mengharamkan arak, mengharamkan juga untuk dihadiahkan kepada orang Yahudi.

Lelaki : Habis, apa yang harus saya perbuat?

Nabi : Tuang saja di dalam parit air.

(Al-Humaidi dalam musnadnya)

Justeru, kita dapat melihat bahawa benda yang haram, maka haram juga dijualnya mahupun dihadiahkan. Dalam hal menjual bunga, ia juga boleh menjadi syubhah di hari Valentine seperti ini, kerana diketahui ianya dibeli khas untuk mearikan Valentine yang haram. Seperti juga hukum menjual anggur kepada tukang buat arak yang telah diketahui. Ia tidak dibenarkan dalam Islam menurut pendapat yang terkuat.

Para ulama juga menyatakan LARANGAN untuk saling mengirim ucapan Valentine, cinta dan kasih bersempena hari itu. Perlu dianggapkan hari Valentine itu tidak wujud dan ia adalah sebuah hari biasa sahaja.


* Artikel asal boleh dirujuk di blog Ustaz Zaharuddin Abd Rahman di sini *

* sumber http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine

ARKANUL BAI'AH






Katakanlah,

“Inilah jalanku, aku mengajak kalian kepada Allah dengan bashiroh, aku dan pengikut-pengikutku
– maha suci Allah, dan aku bukan termasuk orang-orang yang musyrik”.


Ikhwah wal Akhawat, Para Da`ie !!

Jalan dakwah panjang
terbentang jauh ke depan
Duri dan batu terjal selalu mengganjal
lurah dan bukit menghadang

Ujungnya bukan di usia ,
bukan pula di dunia
Tetapi Cahaya Maha Cahaya ,
Syurga dan Redha Allah
Cinta adalah sumbernya ,
hati dan jiwa adalah rumahnya
Pergilah ke hati-hati manusia
ajaklah ke jalan Rabbmu

Nikmati perjalanannya , berdiskusilah dengan bahasa bijaksana
Dan jika seseorang mendapat hidayah keranamu
Itu lebih baik dari dunia dan segala isinya…

Ikhwah wal Akhawat,
Para Junudud Dakwah !!


Pergilah ke hati-hati manusia ajaklah ke jalan Rabbmu
Jika engkau cinta maka dakwah adalah FAHAM

Mengerti tentang Islam, Risalah Anbiya dan warisan ulama
Hendaknya engkau fanatik dan bangga dengannya
Seperti Mughirah bin Syu’bah di hadapan Rustum Panglima Kisra

Jika engkau cinta maka dakwah adalah IKHLAS

Menghiasi hati, memotivasi jiwa untuk berkarya
Seperti Kata Abul Anbiya,
“Sesungguhnya sholatku ibadahku, hidupku dan matiku
semata bagi Rabb semesta” Berikan hatimu untuk Dia, katakan “Allahu ghayatuna”

Jika engkau cinta maka dakwah adalah AMAL

membangun kejayaan ummat bila dan di mana saja berada
yang bernilai adalah kerja bukan semata ilmu apalagi lamunan
Sasarannya adalah perbaikan dan perubahan, al ishlah wa taghyir
Dari diri pribadi, keluarga, masyarakat hingga negara
Tingkatkan kerja secara tertib untuk mencapai nusrah dari Allah

Jika engkau cinta maka dakwah adalah JIHAD

Sungguh-sungguh di medan perjuangan melawan kebatilan.
Tinggikan kalimah Allah rendahkan kalimah syaitan durjana
Kerja keras tak kenal lelah adalah rumusnya,
Tinggalkan kemalasan, lamban, dan berpangku tangan

Jika engkau cinta maka dakwah adalah TAAT


Kepada Allah dan Rasul, Alqur-an dan Sunnahnya
serta orang-orang bertaqwa yang tertata
Taat adalah wujud syukurmu kepada hidayah Allah
karenanya nikmat akan bertambah melimpah penuh berkah

Jika engkau cinta maka dakwah adalah TADHHIYAH,

Bukti kesetiaan dan kesiapan memberi, pantang meminta
Bersedialah banyak kehilangan dengan sedikit menerima
Karena yang disisi Allah lebih mulia, sedang di sisimu fana belaka
Sedangkan tiap titisan keringat berpahala lipat ganda

Jika engkau cinta maka dakwah adalah THABAT,

Hati dan jiwa yang tegar walau banyak rintangan
Buah dari sabar meniti jalan, teguh dalam barisan
Istiqomah dalam perjuangan dengan kaki tak tergoyahkan
Berjalan lempang jauh dari penyimpangan

Jika engkau cinta maka dakwah adalah TAJARRUD

Ikhlas di setiap langkah menggapai satu tujuan
Padukan seluruh potensimu libatkan dalam jalan ini,
Engkau da’i sebelum apapun adanya engkau
Dakwah tugas utamamu sedang lainnya hanya sampingan

Jika engkau cinta maka dakwah adalah TSIQOH

Kepercayaan yang dilandasi iman suci penuh keyakinan
Kepada Allah, Rasul, Islam, Qiyadah dan Junudnya
Hilangkan keraguan dan pastikan kejujurannya…
Karena inilah kafilah kebenaran yang penuh berkah

Jika engkau cinta maka dakwah adalah UKHUWAH

Lekatnya ikatan hati berjalin dalam nilai-nilai persaudaraan
Bersaudaralah dengan muslimin sedunia, utamanya mukmin mujahidin
Salamatus Shodri merupakan syarat terendahnya,
Itsar bentuk tertingginya Dan Allah yang mengetahui
menghimpun hati-hati para da’ie dalam cinta-Nya
berjumpa karena taat kepada-Nya
Melebur satu dalam dakwah ke jalan Allah,
saling berjanji untuk menolong syariat-Nya


Artikel asal : http://episodeperjuangan.blogspot.com/

TAUBAT??

Tipu daya syaitan terhadap manusia supaya meninggalkan ibadat kepada Allah ada tujuh perkara menurut Imam Ghazali iaitu:

1. Syaitan melarang manusia taat kepada Allah. Sedangkan orang-orang yang dipelihara Allah akan menolak ajakannya dan mengatakan: 'Aku mengharapkan pahala dari Allah. Untuk itu, aku harus mempunyai bekalan di dunia ini demi akhirat yang kekal.'

2. Syaitan sentiasa memujuk manusia agar tidak mentaati Allah. Dia menghasut manusia dengan mengatakan : 'Nanti sahajalah, kalau sudah tua nanti barulah, masa masih panjang dan kita masih muda atau sebagainya lagi.' ; Orang-orang yang terpelihara akan menolaknya dengan mengatakan: 'Kematianku bukan berada ditanganmu. Jika aku menundakan amalanku hari ini untuk esok, sehingga amal hari esok perlu aku kerjakan. Sedangkan setiap hari aku mempunyai amal berlainan.'

3. Syaitan sentiasa mendorong manusia untuk bersegera dalam melakukan amalan kebaikan. Kata syaitan: 'Cepat beramal agar engkau dapat mengejar dan mengerjakan amalan-amalan lain.' ; Orang-orang yang selamat akan menolaknya dengan mengatakan: 'Amal yang sedikit tetapi sempurna lebih baik daripada amalan yang banyak tetapi tidak sempurna.'

4. Syaitan akan menyuruh manusia untuk menjalankan amalan yang baik secara sempurna agar tidak dicela oleh orang lain. Mereka yang dipelihara oleh Allah akan mengatakan: 'Bagi saya, penilaian cukup hanya dari Allah swt dan tidak ada manfaatnya beramal kerana manusia (orang lain).'

5. Syaitan membisikkan pujian kepada orang yang beramal: 'Betapa tinggi darjatmu kerana dapat beramal soleh dan betapa cerdik dan sempurnanya dirimu.' ; Mendengar pujian ini, orang yang baik akan mengatakan bahawa: 'Semua keagungan dan kesempurnaan itu hanyalah kepunyaan Allah dan bukan kekuatan atau kekuasaanku. Allah yang melimpahkan taufik kepadaku untuk dapat beramal sehingga Dia meredhai dan memberikan pahala yang besar. Sekiranya tanpa kurniaanNya, apalah erti amalanku ini, jika dibandingkan dengan nikmat Allah yang telah diberikan kepadaku, disamping dosaku yang bertimbun pula.'

6. Dengan gagalnya jalan kelima, syaitan akan menerapkan cara yang keenam. Cara ini lebih berat jika dibandingkan dengan cara-cara yang terdahulu dan manusia tidak akan menyedarinya kecuali orang-orang yang cerdik dan berfikir. Syaitan berbisik dalam hati manusia: 'Bersungguh-sungguhlah engkau beramal dengan sir (kejahatan), jangan sampai diketahui oleh orang lain .' ; Begitulah syaitan mencampur-baurkan amalan seseorang dengan penipuannya yang sangat tersembunyi. Dengan ucapannya itu syaitan bermaksud untuk memasukkan sedikit perasaan riak. Orang-orang yang dipelihara Allah akan menolak ajakannya dengan mengatakan: 'Hai malaun (yang dilaknat), engkau tidak henti-henti menggodaku dan merosakkan amalanku dengan pelbagai cara. Dan kini, kau berpura-pura seolah-olah akan memperbaiki amalanku, padahal engkau bermaksud merosakkannya. Aku adalah hamba Allah dan Allah yang menjadikanku. Jika berkehendak, Allah akan menjadikan aku mulia atau hina. Semuanya itu adalah urusan Allah. Aku tidak khuatir, amalanku diperlihatkan atau tidak kepada orang lain, sebab itu bukan urusan manusia.'

7. Gagal dengan cara itu, syaitan akan meneruskan godaannya dengan cara lain lagi. Dia mengatakan: 'Hai manusia, janganlah engkau menyusahkan diri sendiri dengan beramal ibadat kerana jika Allah telah menetapkan kamu sebagai orang yang berbahagia pada hari azali kelak, maka meninggalkan ibadat pun tidak akan memberikan sebarang mudharat. Engkau tetap menjadi orang yang berbahagia dan sebaliknya jika Allah menetapkan kamu sebagai seorang yang celaka, maka tidak ada gunanya engkau beribadat kerana engkau tetap akan celaka.' ;

Orang-orang yang dipelihara oleh Allah sudah pasti akan menolak godaan itu dengan mengatakan: 'Aku hanyalah hamba Allah. Wajib bagiku menuruti perintahNya. Allah Maha Mengetahui, menetapkan sesuatu dan berbuat apa sahaja sesuai dengan kehendakNya. Walau bagaimanapun keadaanku, amalanku tetap bermanfaat. Jika aku ditetapkan sebagai orang yang berbahagia, aku akan tetap beribadat untuk memperbanyakkan pahala. Sebaliknya, jika aku ditetapkan sebagai orang yang celaka, aku akan tetap meneruskan perbuatan ibadat agar tidak menjadi sebuah penyesalan bagiku. Sekiranya aku masuk neraka, padahal aku taat, itu adalah lebih aku sukai daripada aku masuk neraka kerana melakukan maksiat.

Tetapi tidak akan demikian akibatnya kerana janji Allah pasti terbukti dan firmanNya pasti benar ; Allah telah menjanjikan pahala kepada sesiapa sahaja yang taat kepadaNya. Barangsiapa mati dalam keadaan beriman dan taat kepada Allah, dia tidak akan dimasukkan ke dalam neraka, melainkan syurgalah tempatnya. Jadi, masuknya seseorang ke dalam syurga bukan kerana kekuatan amalan yang telah didirikan, tetapi kerana janji Allah yang suci murni dan pasti! Kelak, orang-orang yang berbahagia dan beruntung akan mengatakan; Segala puji bagi Allah yang membuktikan janjiNya dengan syurga, Semoga Allah melimpahkan rahmatNya kepada kita.'


Sesungguhnya dalam mentaati Allah, terlalu banyak godaan dan tipu daya syaitan yang perlu kita lalui. Bandingkan segala permasalahan dan perbuatan kepada keadaan tersebut dan pohonlah perlindungan Allah swt agar terlindung dan terpelihara dari kejahatan syaitan. Sesungguhnya segala sesuatu itu berada di bawah kekuasaan Allah dan kepadaNyalah kita mengharapkan taufiq dan keredhaan. Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung.

Wednesday, 21 April 2010

Serangan terhadap Islam Direncanakan


Indonesia Sesalkan Penghargaan Inggris Bagi Salman Rusdi
imageimageSURABAYA -- Pemberian penghargaan gelar kebangsaan 'Sir' oleh Ratu Inggris Elizabeth II kepada penulis buku The Satanic Verses (Ayat-ayat Setan), Salman Rushdie menuai kecaman sejumlah kalangan di Tanah Air. Kecaman antara lain datang dari Majelis Ulama Indonesia (MUI), Pengurus Besar Nahdlatul Ulama, dan Wahid Institut. Pemberian penghargaan kepada Rushdie membuktikan bahwa serangan terhadap Islam direncanakan.

Ketua MUI, KH Amidhan menilai pemberian penghargaan itu dinilai melukai umat Islam itu. "Betapa kecewa umat Islam sedunia terhadap penghargaan semacam ini," kata Amidhan di Jakarta, Kamis (21/6). Ia mengaku tidak habis mengerti apa yang dimaksud dengan kriteria "ksatria" dari novelis Rushdie itu. Dia mempertanyakan apakah kriterianya karena keberanian Rushdie terhadap tentangan umat Islam dunia.

"Selama ini umat Islam sudah ditindas, diserang, diadu domba, lalu sekarang diprovokasi. Saya tidak tahu maunya apa sebenarnya dunia ini," katanya.

Salman Rusdhie mendapat kehormatan sebagai salah seorang yang mendapat penghargaan dalam acara Queen Brithday Honor, Sabtu (16/7). Penghargaan itu menjadikan pengarang berusia 59 tahun ini berhak menambahkan 'Sir' di depan namanya.

Rushdie menyulut protes di negara-negara Islam di seluruh dunia karena novel The Satanic Verses pada 1989, sehingga mendiang pemimpin spiritual Iran Ayatollah Khomeini memfatwakan hukuman mati baginya karena menghujat Alquran.

imageDirektur Wahid Institute, Zannuba Arifah Chafsoh atau Yenny Wahid juga mengecam keras pemberian anugerah kebangsawanan kepada Salman Rushdie.

"Kita menyayangkan sekali dan mengkritik keras atas itu, karena sangat tidak terpuji (karya Rushdie, red) semacam itu," kata Yenny Wahid di Jakarta, Kamis.

Namun menurut Yenny, meskipun pihaknya menyayangkan langkah Rushdie yang "menjual" agamanya agar menjadi terkenal, tidak ada hak bagi siapa pun untuk mencabut haknya bersuara.

Ketua Umum PBNU KHA Hasyim Muzadi menilai pemberian penghargaan kepada Salman Rusdhie membuktikan serangan pada Islam itu by design (direncanakan). "Kita tersinggung dengan cara itu, tapi umat Islam sebaiknya meyakini bahwa hal itu (penghargaan) merupakan serangan by design (sengaja direncanakan)," ujarnya ketika dikonfirmasi Antara dari Surabaya, Kamis.

Menurut pengasuh Pesantren Mahasiswa Al Hikam, Malang itu, serangan kepada Islam itu dapat dikatakan by design karena dilakukan terus-menerus secara rentetan (rangkaian).

"Saya tidak bisa menunjukkan siapa di balik itu, tapi hal itu tampaknya merupakan konspirasi yang sengaja ingin menampilkan citra Islam yang buruk," ungkapnya.

Perencanaan itu, kata Hasyim, terlihat dari pelecehan terhadap Islam, Nabi Muhammad SAW, Alquran, masjid/mushala, dan sasaran lain yang memang menggugah emosi mulai dari Indonesia hingga ke luar negeri. Namun, kata mantan cawapres pada Pilpres 2004 itu, umat Islam tidak perlu menanggapinya dengan emosional, karena mereka akan justru bersorak dan masalahnya tidak selesai. (ant )

Indonesia Sesalkan Penghargaan Inggris Bagi Salman Rusdi
imagePemerintah Indonesia menyesalkan pemberian penghargaan pada penulis buku Ayat-Ayat Setan Salman Rusdi. Pemerintah Indonesia belum mendapatkan alasan dari pemerintah Inggris soal pemberian gelar kehormatan ksatria bagi penulis yang pernah memicu kemarahan umat Muslim itu.

"Indonesia sendiri belum mendapatkan informasi yang memadai tentang alasan kenapa penghargaan itu diberikan kepada Salman Rusdi, apakah memang penghargaan itu diberikan karena karya-karya yang dulu pernah menimbulkan kontroversi, atau karena alasan lain, "ujar Juru Bicara Deplu Kristiarto Soerjo Legowo dalam media briefing, di Departemen Luar Negeri, Jakarta, Jum'at (22/6).

Menurutnya, apa yang pernah dilakukan oleh penulis ini sangat bertentangan dengan upaya yang terus dilakukan, yakni menciptakan saling pengertian antar Muslim dengan Barat, maupun Muslim dengan non-Muslim.

Lebih lanjut Kristiarto menegaskan, pemberian penghargaan dengan penilaian terhadap kesusasteraan yang dihasilkan Salam, justru akan menimbulkan kontroversi baru.

"Kita menganggap itu bukan sesuatu hal yang bisa menciptakan atmosfer kondusif terhadap upaya-upaya yang kita lakukan, " tukasnya.

Seperti diketahui, novel yang ditulis Salman Rusdi Ayat-Ayat Setan pernah mengguncangkan umat Islam se-dunia, karena isinya melecehkan Islam dan Nabi Muhammad Saw, bahkan pemimpin Iran Ayatullah Ruhollah Khomeini sampai mengeluarkan fatwa hukuman mati bagi Rusdi. (novel)


Baca : 18 tahun Fatwa Mati Salman Rushdi
imageDengan nama-Nya Yang Maha Tinggi
Inna Lillahi Wa Inna Ilahi Rajiuun.

Saya beritahukan kepada kaum muslimin pemberani di seluruh dunia. Telah diterbitkan buku Ayat-ayat Setan yang menghina Islam, Nabi dan al-Quran. Penulis serta penerbit buku itu hukumannya adalah MATI!

Saya mengharap kepada seluruh kaum muslimin pemberani yang menemukan mereka di mana saja untuk membunuh mereka. Sehingga tidak ada lagi orang yang berani menghina hal-hal yang disucikan oleh kaum muslimin.

Siapa saja yang mati dalam usaha membunuh mereka, terhitung sebagai syahid Insya Allah. Perlu diketahui, bila seseorang mengetahui keberadaan si penulis buku, namun ia sendiri tidak dapat membunuhnya, maka ia harus mengabarkan kepada orang lain sehingga mereka yang akan melakukan pembunuhan itu dan ia dapat merasakan akibat dari amal perbuatannya.

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,


25/11/1367 (14 Pebruari 1989)
Ruhullah al-Musawi al-Khomeini

http://swaramuslim.com/more.php?id=5561_0_1_0_M

Thursday, 1 April 2010

Akademi BADAR KISAS 2010 (AKEB)

Pada tanggal 12 Mac hingga 14 Mac, barisan soff kepimpinan Badan Dakwah dan Rohani Kolej Islam Sultan Alam Shah telah menyertai kem Akademi BADAR KISAS yang telah dianjurkan oleh pihak sekolah.Kem ini telah diadakan di sekitar kawasan sekolah dan telah dikelolakan oleh bekas-bekas pelajar KISAS.Antara fasilitator yang terlibat adalah Ustaz Ashaari bin Abdul Rahman.lihat blog

Kem ini adalah bertujuan bagi mendedahkan Exco-Exco BADAR KISAS dengan cara pengurusan organisasi yang betul dan meningkatkan daya kepimpinan yang perlu ada sebagai seorang pemimpin dan seorang daie.Selain itu kem itu juga bertujuan bagi meningkatkan jati diri barisan Exco BADAR KISAS.Antara aktiviti yang telah berlangsung adalah seperti War Games,Pendedahan Tokoh-Tokoh Islam dan sebagainya.

Sesungguhnya kem ini telah banyak memberi banyak pendedahan berguna dan kebaikan kepada barisan Exco BADAR.Semoga barisan Exco BADAR akan terus kuat semangat dan cekal hati dalam meneruskan tarbiyah di KISAS dan mengekalkan Biah Solehah yang menjadi tunjang kecemerlangan KISAS selama ini.Diharap juga agar para Exco akan mendapat sepenuhnya kebaikan daripada Akademi ini.INSYALLAH....




 

Subscribe to Badar KISAS

Contact us

Email us: badarkisas@gmail.com

Penaung